vrijdag 5 januari 2018

Vooras - Aandrijfassen

De aandrijfassen worden in elkaar gezet met nieuwe stofhoezen. De oude waren óf uitgedroogd en niet meer flexibel óf ze hebben het demonteren niet overleefd. Ik denk dat de kwaliteit ook wel te wensen over liet. De goedkope stofhoezen op de markt hebben geen lange levensduur. Ik heb de verleiding om ze te kopen in het verleden niet kunnen weerstaan... Nu heb ik gekozen voor een setje van goede kwaliteit.

Als de homokineten nog in goede staat zijn is het "reviseren" van de assen niet zo ingewikkeld. Eigenlijk komt het neer op
  • uit elkaar halen en schoonmaken/ontroesten (zie homokineten-zijn-schoon)
  • voorzien van een nieuw laagje kleur
  • in elkaar zetten met nieuwe stofhoezen en nieuw vet.
De homokineet aan de bakzijde is wat eenvoudiger schoon te maken dan die aan de wielzijde omdat de kogels, door de afdekflens te verwijderen, aan twee kanten te bereiken zijn. De pakking tussen de homokineet en de afdekflens is door het verwijderen beschadigd geraakt en moet vervangen worden. Ik heb de nieuwe pakkingen zelf gemaakt door ze uit een stuk pakkingpapier te knippen.


Nieuwe pakking aan de bakzijde.

De homokineten worden voorzien van een speciaal hiervoor bedoeld vet. Meestal schaadt overdaad, maar hier niet. Lekker veel vet in die homokineten!

Nieuwe pakking en ruime hoeveelheid vet aan de ene kant.

En dan de afdekflens erop... tijdelijk even vastgezet met enkele boutjes/moertjes. Zo kunnen de lipjes om de flens van de homokineet getikt worden zonder dat de afdekflens verschuift. Daarna kunnen de boutjes/moertjes weer verwijderd worden.

Afdekflens gemonteerd.

Nu kan de andere kant van de homokineet voorzien worden van een berg vet. Gewoon het bijgeleverde zakje helemaal leeggedrukt ;-).


Grote kwak vet in (op) de homokineet.

Vervolgens wordt de stofhoes hier overheen geschoven en worden twee klembanden geplaatst.


De pasvorm is perfect. De randjes van de stofhoes
passen precies in de uitsparingen van de homokineet.

De klembandjes zitten op hun plek.

Bij de homokineet van de wielzijde moeten twee stofhoezen over het dikkere deel van de as (met de spiebanen) geschoven worden. Met een afgezaagde trechter gaat het oprekken van het kleine gat van de stofhoes wat gemakkelijker. Afgekeken van Anton Folkeringa (Burton 968, rubbers-en-trechters).

Afgezaagd trechtertje op z'n plek. Beetje ingevet.

De eerste stofhoes zit over de spiebanen.

En weer voldoende vet...

De hoezen worden op hun plek gehouden door klembanden. Er zijn verschillende types. Veelgebruikt zijn Ligarex-bandjes. Hiervoor heb je een speciale tang nodig die niet goedkoop is. Bij mijn setje zitten Oetiker-bandjes die volgens de leverancier van het pakket zonder speciaal gereedschap te plaatsen zijn. Hmmm, het zal best lukken om ze met een normale nijptang op spanning te zetten, echter het risico dat de klemmen beschadigd worden of zelfs direct al doorgeknipt worden is aanwezig. Ook voor de Oetiker-bandjes is een speciale tang te krijgen. Ik heb er echter voor gekozen om een nijptang uit de vijf-euro-bak van de bouwmarkt te halen en deze aan te passen. De snijkanten heb ik wat smaller gemaakt en de scherpe kant wat afgerond.


"Speciale" tool in actie.

Oetiker-bandje vastgeklemd.

Nu nog de middelste stofhoes over de spiebanen heen (weer het trechtertje gebruiken) en de twee asdelen kunnen in elkaar. Ook de spiebanen en het holle gedeelte van het andere asdeel worden goed ingevet. Later kan de ruimte in de as nog gevuld worden met een vetspuit. Dat doe ik nu nog niet.

De twee asdelen gereed om in elkaar geschoven te worden.

Een volledige aandrijfas.

De assen zitten in elkaar en worden even aan de kant gelegd. Het dunne gedeelte van de middelste stofhoes wordt trouwens niet voorzien van een klemband. Deze kant moet kunnen schuiven over het dunne gedeelte van de as.

Volgende klus: het afronden van de vooras.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten