zondag 10 juni 2018

Achteras - Remcilinders en trommels

Alweer even geleden gestart met de achterremmen. De remcilinders zagen er best nog goed uit en de zuigertjes kwamen er gemakkelijk met wat perslucht uit. Alleen aan één kant kreeg ik de remleidingnippel niet los, dus die moest uitgeboord worden. Er bleven nog wat resten schroefdraad achter, maar met wat gepeuter en een tap, is het draad weer netjes opgeschoond.

De zuigertjes komen gemakkelijk los.

Draad opschonen.

Dat ziet er weer prima uit.

De zuigers en de binnenkant van de cilinders zijn met wat polijstmiddel opgepoetst. De rubbers zijn enkele jaren terug al eens vervangen en zien er nog goed uit. Die zijn schoongemaakt met wat Dreft en na drogen in de talkpoeder gezet.

Als nieuw ;-).

Effe opgepoetst.

De cilinders zijn ontroest met een staalborstel op de boormachine en in de RX5 gezet. Ik heb ze niet in de RX10 gezet. Ze zitten grotendeels aan de binnenkant van de trommel.

Schoon. Wel jammer dat de groene verf eraf is.

Na de schoonmaak en het drogen van de RX5 zijn de cilinders weer in elkaar gezet. De cilinders heb ik even in de vriezer gelegd om het plaatsen te vergemakkelijken.

De onderdelen vóór montage.

De rubbers weer op z'n plek.

Cilinders weer in elkaar en gereed voor montage.

Voordat ze weer gemonteerd worden zijn nog de andere onderdelen van de remtrommels aangepakt. Palletjes, veertjes, schoteltjes, stelmoeren, klipjes, enz.

Onderdelen van de trommelremmen.

Na montage van alle onderdelen én nieuwe remschoenen zien de trommels er van binnen weer netjes uit. In de trouwe tube Copaslip is weer regelmatig geknepen...

Buitenaanzicht van de gemonteerde remcilinder.

Binnenaanzicht van de remcilinder.

De binnenzijde van de remtrommel.

De remtrommels zijn van binnen weer gereed, maar moeten nog wel afgesteld worden. Hierover later meer. Eerst nog de trommels zelf aanpakken. Dit zijn notoire roestbakken, dus om die er een beetje netjes uit te laten zijn is geen sinecure. Het begint met de staalborstel op de haakse slijper en daarna de wat minder grove variant op de boormachine.

De roestige trommel. Het pasvlak voor het wiel ziet er nog best goed uit.

De trommels zijn na de staalborstel nog enkele etmalen in een elektrolyse-badje gelegd om de roestresten om te zetten. Hieronder het resultaat.

Na het soda-badje.

De trommels wil ik zwart lakken. In de diverse bouwverslagen zie ik hier verschillende oplossingen voor. Behandelen met RX5 en RX10, in de primer zetten en gewoon lakken en wat ik ook regelmatig lees is het behandelen met hittebestendige lak. Omdat de trommels warm worden bij het remmen, heb ik voor het laatste gekozen. Ik weet niet of het lang blijft zitten en effectief roestvorming tegen gaat, maar hieronder het resultaat van een behandeling met Motip hittebestendige lak. Ik heb een hele bus opgespoten op de twee trommels. Na het spuiten zijn de trommels nog een uurtje in de oven afgebakken.


Een trommel in de hittebestendige lak.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten