maandag 3 september 2018

Voorremmen - Schoonmaak en revisie

De voorremmen waren wat vochtig (understatement) dus wat poetswerk en een revisiesetje voor de klauwen lijkt geen overbodige luxe. Hiervoor moeten de klauwen wel 'even' helemaal uit elkaar. Bij het ontmantelen van de auto - alweer bijna een jaar geleden - bleef in één aansluiting van de remklauw het laatste stukje van de remleiding vastzitten. Het eerste klusje is dus het verwijderen hiervan, zonder de interne draad te beschadigen.

Ook de oude rubbertjes blijven nogal eens (gedeeltelijk) in de klauw zitten. Met een parker zijn die er nog wel uit te pulken. Het stukje leiding wilde niet meespelen. Uiteindelijk is het gelukt met het 'pinnetje' van een popnagel. Past van binnenuit precies door de leiding tot aan de verdikking aan het eind. Met een griptang kon ik het leidinkje er zo uit trekken. Pfff, gelukkig niet uitboren.

Operatie "leidingeindje verwijderen" succesvol

De zuigers verwijderen uit de klauw moet ook met beleid gebeuren, want een beschadigde zuiger betekent vervangen. Met wat perslucht en een doek om de klauw - tegen het wegschieten - lukte dat vrij gemakkelijk. Het veertje dat tegen de handremblokjes aan drukt, kan er met een schroevendraaier uitgewipt worden.

Na het ontvetten van de klauw heb ik ze gestraald met natriumbicarbonaat, ofwel baksoda of zuiveringszout. Zeker niet met zand het aluminium stralen. Het beschadigt te snel en het zand gaat in alle kanaaltjes zitten. Het baksoda lost gemakkelijk op in water, dus door even na te spoelen ben je het zo kwijt. Bovendien is baksoda vrij zacht en dus minder schurend.


Rechts vóór en links ná de sodablast.

De klauw ziet er na de sodablast weer prima uit. Klaar voor het revisiesetje.


Twee klauwen, klaar voor de revisie.

De nieuwe rubber ringen moeten voorzichtig en met voldoende LHM-olie in de groeven geplaatst worden. 


Voldoende LHM toegevoegd.

De rechte ring (afsluitring) in de binnenste groef en de ring met de twee lipjes (stofring) in de buitenste groef.

Nieuwe ringen geplaatst.

Nu kan de zuiger terug in de klauw. Ook hier weer voldoende LHM gebruiken en je drukt ze er met de handpalm zo in. Mocht dat niet lukken kun je ze er met de steel van een hamer in drukken. Altijd met beleid, want (nogmaals) beschadigen betekent vervangen...


Zuiger ging er vrij gemakkelijk in.


Rest nog het ringetje dat tussen de klauwen geklemd wordt.


Het ringetje voor de afsluiting tussen de klauwen.

Er zijn remklauwen waarbij in de verbinding tussen de klauwen nog een messing busje zit, maar bij die van mij past dat niet. Geen busje tussen de klauwen dus. Zat er ook niet tussen bij het ontmantelen.

Handremarmpjes.

De handremarmpjes zijn ook maar meteen schoongemaakt en zijn inmiddels in de RX5 en RX10 gezet, wachtend op montage.


Schijfremmen, nog goed te gebruiken.

De schijfremmen zagen er erg roestig uit, maar na een staalborstel en wat dagen in een elektrolyse-sodabadje mogen ze er nog best wezen. Ze zijn in ieder geval nog lang niet versleten, het loopvlak is nog mooi vlak/glad en ze worden dus hergebruikt.

Ook meteen maar naar de koelkapjes gekeken. Op zich nog best aardig, niet teveel roest. Maar wel zijn de aanhechtpunten bijna allemaal los aan het barsten en ook op de verbindingen tussen de twee kaphelften zitten barsten. Tijd voor een aantal welgemikte laspuntjes.


Best wel een aantal barsten bij de puntlassen.

Na een schoonmaakbeurt, wat bak- en braadwerk en wat laagjes RX5 en RX10 zien de koelkapjes van de schijfremmen er weer prima uit. Ook die liggen te wachten op montage.


Klaar voor montage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten