dinsdag 27 november 2018

Probleem met de Mazda 5

Even een berichtje tussendoor. Onze gezinsauto heeft kuren. Het is een Mazda 5 2.0 CiTD (diesel) met bijna 300.000 km op de teller. Sinds een dikke week houdt hij/zij (?) in als we een tijdje 120 à 130 op de snelweg rijden. Alsof het gaspedaal onder je voet vandaan getrokken wordt. Alleen nadat de koppeling wordt ingedrukt, het toerental even zakt en daarna eventueel geschakeld wordt, pikt het toerental weer op en reageert op het gaspedaal alsof er niets gebeurd is.

Afgelopen zondag een proefrit gereden met een OBDII-logger. Hieronder het resultaat (klik op het plaatje om te vergroten):


Bij de verticale lijn treedt het fenomeen op. Daarna zie je dat ik een aantal keer het gaspedaal volledig intrap (bovenste rode lijn) en dat het toerental alleen maar blijft zakken (onderste groene lijn). Bij het gele vergrootglas ;-) druk ik de koppeling in. Het toerental zakt snel, ik schakel en geef gas. Het toerental loopt weer netjes op en ik kan verder rijden.

De signalen die nu gelogd zijn (o.a. EGR-klep, luchtflowmeter, luchtklepstand, brandstofdrukken), geven geen uitsluitsel. Bij een volgende proefrit ga ik me focussen op de turbo en de inspuiting.

Vandaag (woensdag) nog een testritje gereden en wat andere signalen gelogd. Wat opviel was een piek in de druksensor van de Injector Control Pressure (ICP). Of dit iets is, weet ik niet. Ik zal het eens op het Mazda-forum vragen.



Vandaag (zaterdag 01-12-2018) de sproeiers gedemonteerd. Volgens het Mazda-forum zou het hier wel eens aan kunnen liggen. Hiervoor moet het kleppendeksel er af. Ik had niet verwacht dat de verstuivers zo vies zouden zijn. Een grondige schoonmaakbeurt levert misschien wel wat op.



Afgelopen weekend zijn de verstuivers uit elkaar gehaald. De kop is losgedraaid van de rest. In die kop zit een aantal onderdelen waaronder de punt van de verstuiver en daarin een naald. Helemaal aan het eind van de punt zit een kleiner bol puntje en daarin zitten de verstuivergaatjes. Zes stuks. Nauwelijks met het blote oog zichtbaar. Niet alle gaatjes van alle verstuivers waren nog open. Ik heb er een aantal moeten doorprikken met een minuscuul dun koperdraadje uit het spoeltje van een relais. Dat was met een stevig vergrootglas net te doen. Hierna heb ik de punten een etmaal in petroleum laten weken. Met een injectienaald is vervolgens petroleum door de gaatjes geperst en daarna hebben de punten nogmaals een etmaal in de petroleum gelegen. Hieronder een sfeerplaatje van het doorspuiten met petroleum:

Vijf straaltjes. Het zesde straaltje zit achter mijn vingers.

Vandaag (zaterdag 08-12-2018) de verstuivers weer in elkaar gezet. Een secuur klusje. Eerst moet de naald weer in de kop en de lange stoter met ringetjes en veertje weer in de behuizing. Daarna de twee kleine palletjes in de juiste gaatjes en de kop met naald op de behuizing. Dan kan de huls over de kop en kan deze weer dichtgedraaid worden. Enkele foto's om dit verhaal te ondersteunen:

Alle onderdelen op een schoon stuk papier.

Alle onderdelen zitten in de behuizing.

De naald zit in de kop.

De kop staat op de behuizing.

De verstuiver zit weer in elkaar.

Alle verstuivers klaar om gemonteerd te worden.

De verstuivers zijn klaar. Hopelijk zijn er geen vuiltjes in de behuizing gekomen. De sproeigaatjes zijn zó klein dat dit onherroepelijk tot problemen zal leiden.

Voordat de verstuivers terug kunnen in de motor, moeten eerst de schachten waarin ze horen te zitten schoon gemaakt te worden. Er zit nog veel zwarte prut in. Met de nodige voorzichtigheid en een berg wattenstaafjes zijn ze aardig schoon geworden.


De schacht is nog vuil.

De schacht is weer schoon (genoeg).

Ook de rand van de kleppendeksel moet nog schoongemaakt worden. Er wordt een nieuwe pakking gemonteerd. Het werkplaatshandboek (via het Mazda-forum ontvangen) helpt bij de volgorde van monteren, de aanhaalmomenten en de plekken waar nog extra kit aangebracht moet worden.

De rand waar de deksel op moet sluiten is schoon.

Nieuwe brandplaatjes. Deze van Bosch zijn een stuk groter dan de originele ringetjes.

Bijna klaar. Alleen het deksel nog.

Het deksel zit er inmiddels op en alle stekkers zijn weer aangesloten. Morgen volgt een proefrit. Wish me luck...

Helaas (09-12-2018), het probleem is nog precies zoals voorheen aanwezig. De auto rookt minder bij het starten en accelereren, dus het schoonmaken van de verstuivers heeft echt wel wat opgeleverd. Echter het echte probleem zit ergens anders (naar alle waarschijnlijkheid). Inmiddels heb ik de luchtflowmeter (LMM/MAF) ook schoongemaakt.

De twee meetweerstanden van de LMM.
Verder zoeken dus.

Wordt vervolgd... Maar niet echt. De 5 is ingeruild voor een 2. Die gaan we enkele jaren rijden totdat er wat meer keuze is in elektrische auto's. Tot zover het Mazda 5-verhaal. We gaan weer verder met de kitcar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten