zondag 5 januari 2020

Lichtschakelaar

Het dashboard van de Burton is waarschijnlijk voor veel bouwers het onderwerp waar de meeste creativiteit bij komt kijken. Klokjes, schakelaars, lampjes, elektronica, enz... Klassieke of moderne look? En heb je al gekozen voor de onderdelen, dan moet er nog een keuze gemaakt worden voor de indeling. Misschien moet het dashboard wel houten of aluminium elementen gaan bevatten. Allemaal keuzes die door mij ook nog niet (definitief) gemaakt zijn. Ik zit er wel aan te denken om enkele elementen uit de Eend te gaan hergebruiken.

Zo wil ik ook graag op een-of-andere manier de lichtschakelaar gaan inzetten. Een multifunctioneel apparaat waar alle (standaard) verlichting én de claxon mee bediend wordt. Mooi, want ik wil eigenlijk niet zo heel veel knoppen op het dashboard. De schakelaar ziet er een beetje vermoeid uit, dus die heeft een opfrisbeurt nodig.


De lichtschakelaar.


De schakelaar is vrij gemakkelijk uit elkaar te halen. Wel mooi hoe de schakelaar drie bewegingen combineert:
  1. Draaibeweging: 0 (uit), V (Ville, binnen bebouwde kom) en R (Route, buiten bebouwde kom).
  2. Omhoog en omlaag (of naar voren en naar achteren): wisselen tussen stadslicht en dimlicht (in stand V) of wisselen tussen groot licht en dimlicht (in stand R).
  3. Op de knop drukken: claxon.

Enkele boutjes missen nog op de foto...

Het tonnetje linksonder op bovenstaande foto bevat een patroon van geleidende strookjes/vlakjes waarmee de boordspanning van 12 volt geschakeld wordt. Ik ben van mening dat de schakelaar niet juist in elkaar zit. Het ringetje links van het tonnetje zit op de verkeerde plek. Lees vooral verder...

De contacten.


De twee contacten links op de foto schakelen de claxon. Het middelste contact zet 12 volt op het tonnetje. De drie contacten rechts schakelen het stadslicht, het dimlicht en het groot licht.


Opgefrist.


Het stangetje heb ik in de accuboormachine geklemd en met een schuurpapiertje en daarna met wat polijstmiddel bewerkt. Ziet er weer glimmend uit, maar da's geen chroom meer. Dus ik moet nog iets bedenken om het staal te beschermen. Ook het tonnetje heb ik in de boormachine geklemd en met een scotch brite bewerkt.


Daar hoort het ringetje te zitten.

Op bovenstaande foto zit het ringetje (naar mijn bescheiden mening) wél op de juiste plek. Tussen het palletje en de twee bladveertjes. Het palletje blijft zo niet meer 'haken' achter de bladveertjes. Nu snap ik pas waarom de schakelaar in sommige standen altijd een beetje hakerig draaide. En wat draait hij nu lekker soepel zeg! Die wil ik hoe dan ook in de Burton terug zien. Tenzij ik weer op andere gedachten kom, natuurlijk...


Ziet er weer bruikbaar uit.


De schakelaar wordt aangesloten via de kant die naar het dashboard gericht is. Normaliter wordt het volledige vermogen van de verlichting (en de claxon) geschakeld. Beetje off-topic, maar onderschat niet hoe veel dit is. Een snel rekensommetje als het groot licht aan staat:
  • Groot licht: 2 x 60 watt
  • Stadslicht: 2 x 5 watt
  • Achterlicht: 2 x 5 watt
  • Dashboard, kentekenplaat enz: ~10 watt
Da's in totaal al snel 150 watt wat overeen komt met ruim 12 ampère. En dan ben ik vast nog wat vergeten. Aanhanger of zo... Al die amps gaan door de contacten heen. Geen wonder dat die schakelaar wat warm kan worden. Zeker als de contacten niet meer helemaal schoon zijn en een overgangsweerstand naar het tonnetje hebben. Bij mijn installatie zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. De schakelaars worden aangesloten op een microcontroller, dus daar loopt geen noemenswaardige stroom meer door.

Op onderstaande foto is te zien hoe de lichtschakelaar aangesloten wordt. Een beetje typisch, maar daar staat Citroën om bekend.


Aansluitingen.

  • A: Boordspanning, 12 volt.
  • B: Claxon.
  • C: Stadslicht.
  • D: Groot licht.
  • E: Dimlicht.

Er zijn meldingen van auto's waarbij D en E omgewisseld zijn. Klinkt eigenlijk wel logisch, want dan schakel je na één keer draaien tussen stadslicht en groot licht en na twee keer draaien tussen dimlicht en groot licht. Voelt intuïtiever aan, maar is niet volgens de oorspronkelijke gedachte van Citroën. De vraag is of dat belangrijk is voor een Burton-bouwer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten