dinsdag 10 juli 2018

Achteras - Remleidingen

Een van de veelbesproken 2CV-onderwerpen is en blijft de doorvoer van de remleiding voor de achterremtrommels. In mijn ogen geniaal bedacht (zoals wel meer ideeën bij de 2CV geniaal zijn). Bij de meeste auto's is bij het wiel een stuk rubber remslang nodig vanwege de beweging van de remtrommel (of klauw) t.o.v. het chassis/de carrosserie. Bij een 2CV is ervoor gekozen om de metalen remleiding in een spiraal in de achteras te leggen. De spiraal vangt de beweging van de draagarm t.o.v. de achteras op. Simpel en doeltreffend!

De originele remleiding wordt vervangen door een remleiding van RVS. Dit heeft voor- en nadelen. De oorspronkelijke remleiding is van een nikkel-koper-legering gemaakt. Die is wat gemakkelijker te buigen. RVS is taaier en dus moeilijk te buigen maar roest niet. Met wat beleid valt het buigen in de praktijk mee. Niet te kleine radius kiezen, want dan kan de leiding knikken...

Wat niet meevalt zijn de bevestigingsplaatjes die aan de RVS-spiraal zitten. Per spiraal zit aan de ene kant een plaatje voor de bout die door de achteras moet én aan de andere kant een plaatje dat de spiraal moet fixeren aan de draagarm. Ik ben niet erg onder de indruk van de kwaliteit...

Bij het vastdraaien van de bevestigingsmoer aan de buitenkant van de achteras raakte de bout los. Deze zit met een paar minuscule puntlasjes gefixeerd aan het metalen plaatje.

Onder op de foto de "nieuwe" plaatjes die ik heb verwijderd.
De bout is bij het monteren losgeraakt.

Ik heb ervoor gekozen om de bevestigingsplaatjes van de "oude" leiding te hergebruiken.

De "oude" plaatjes hergebruikt met verse popnagels.

Het materiaal van de plaatjes van de oude spiraal is echt veel sterker en beter gevormd. De bout zit ook veel degelijker vast. Gelukkig had ik die spiralen nog niet weggegooid. Ook de plaatjes aan de andere kant van de spiraal zijn erg flimsy.

Oud boven, nieuw onder. Ik kies ook hier voor "oud".

Dus ook hier maar even (!?) de oude plaatjes hergebruikt.

Da's een stuk degelijker.

Het is best even priegelen om de spiraal goed in de achterasbuis te krijgen. Het hierboven genoemde boutje moet door het juiste kleine gat in de buis en gelijktijdig moet de remleiding door het juiste grote gat in de buis gestoken worden. In de diverse bouwverslagen kun je hier verschillende oplossingen voor vinden. Ik heb een oude dunne bezemsteel voorzien van een zaagsnede aan het uiteinde. In deze spleet klem ik het bevestigingsplaatje terwijl de bezemsteel door de spiraal steekt.

Speciaal gereedschap ;-).

Met wat geduld en door het uiteinde van de remleiding vooraf op de juiste manier te buigen lukt het prima om de spiraal gepositioneerd te krijgen in de achteras. Bij het vastdraaien van de moer op de bout moet je er wel even op letten dat het omgebogen nokje aan het eind van het plaatje precies in het daarvoor bestemde gat in de buis valt. Dit nokje zorgt ervoor dat het plaatje niet gaat draaien bij het bevestigen van het moertje aan de buitenzijde.

Het uiteinde van de remleiding, het "nokje" en de bevestigde moer.


Als je de spiraal van links en recht niet hebt verwisseld (kan zomaar gebeuren - ik ben ervaringsdeskundige), dan komt de remleiding op onderstaande manier uit de achteras:

De remleiding komt uit de buis

De remleiding wijst naar achteren (rechts op de foto) en komt een beetje boven de lasnaad van de draagarm uit. Heb je de spiralen van links en recht per ongeluk omgewisseld, dan wijst de remleiding wat meer naar beneden en komt onder de lasnaad van de draagarm naar buiten. Da's niet de bedoeling dus (vreemd genoeg zat het bij mij dus fout, kijk maar). 100% zeker van mijn zaak ben ik overigens niet want hoewel de meeste foto's op Internet mijn verhaal bevestigen, zie ik ook nog wel eens een bouwer die de remleiding naar beneden laat wijzen (linker en rechter spiraal omgedraaid).

Ook nog even controleren of de spiraal overal voldoende afstand houdt tot de binnenkant van de asbuis. Anders een beetje bijbuigen.


De remleding wijst naar achteren.

Nu kan de remleiding voorzichtig in de juiste stand gebogen worden langs de draagarm in de richting van de remtrommel. De twee bevestigingsclips houden de remleiding op zijn plek. Ik heb een paar korte stukjes oude brandstofslang gebruikt om de remleiding vast te klemmen.



Leiding vast langs de draagarm.

Nu de remleiding gefixeerd is kan de opening in de as afgedopt worden. De oude kunststof doppen verkeren nog in goede staat en zien er na een schoonmaakbeurt (ze zaten natuurlijk vol met bitak) weer prima uit. Let er bij het monteren op dat de uitsparingen aan de binnenkant van de dop goed liggen met het fixeerplaatje van de remleiding. Dat past allemaal precies in elkaar en houdt elkaar in positie.

De as is weer afgedopt.

Ik heb wat zwarte sikaflex bij de uitgang van de remleiding gesmeerd. Zo komt hier wat minder snel vuil of vocht naar binnen. De dop wordt nog voorzien van een spanbandje. Ik had even niets te doen (!?) dus heb de oude spanbandjes in ere hersteld.

De oude spanband weer op spanning.

Achteraanzicht.

Wat nog volgt is de montage van de remleidingen aan de remcilinders en het t-stuk in het midden van de as. In een later bericht meer hierover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten