dinsdag 10 juli 2018

Veerpotten - Revisie, de assemblage

Na de poetsbeurt uit het vorige bericht nu dan de assemblage van de veerpotten. Hiervoor moet gelast worden. Mijn lasapparaat is echt bak-en-braad, dus ik ben even bij een collega petrolhead langs geweest. Hij heeft een mooi Cebora'tje en kan wel een lasnaadje leggen.

Alle onderdelen worden hergebruikt, behalve de voorste deksels. Hiervoor zijn nieuwe besteld. Vooruitziende blik van de leverancier: er staat AV op. Alsof er nooit achterste deksels vervangen hoeven te worden???

Vergeleken met de "oude" deksels zijn er wel wat verschillen. Het staal van de nieuwe deksels is een stuk dunner, de rand aan de binnenzijde (om de veer te centreren) is rond i.p.v. bijna driehoekig. En het gat is voorzien van een bronzen bus, zonder randje voor een viltring. We zullen zien of deze deksels net zo lang mee gaan.

De nieuwe deksels.

Even de juiste onderdelen en in de juiste configuratie in de veerpot plaatsen. De korte trekstang met de lange veer vóór en de lange trekstang met de korte veer achter.

De deksels passen wat ruim in de veerpot, dus ze worden vóór het lassen nog even gecentreerd met wat kartonnetjes. Ik laat de deksels een millimeter of twee uitsteken ter compensatie van de afgeslepen rand. Bovendien heb je dan een mooi randje om "in" te lassen.

De deksel gecentreerd.

De deksel is gefixeerd.

De deksel weer dicht.



Tijd om de potten in de RX5 en RX10 te zetten. Vooraf wel even met een staalborstel en vervolgens wasbenzine de lasnaden opgeschoond.

Eerste laag RX5. Niks van te zien...

Tweede laag RX5. Nog steeds weinig van te zien.

Enkele lagen RX10. Die zijn wel zichtbaar ;-)

Ook alvast de stootrubbers met Sikaflex vastgelijmd in de bijbehorende deksels. Niet wetende of dat nodig is...



Het rubbers in de deksels en in de talkpoeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten