dinsdag 10 juli 2018

Rem- en benzineleiding van achter naar voor

De veerpotten zijn klaar om gemonteerd te worden. Het is echter praktisch om - nu ik er nog goed bij kan - eerst de rem- en brandstofleiding aan de linkerzijde van het chassis te bevestigen.

Meteen al wat keuzes te maken:
  • Welke leiding boven? Brandstof of rem...
  • Hoe laat ik de leidingen achter boven het chassis uit komen? Via een gat door de rand, of om de rand heen?
  • Hoe laat ik de leidingen door of om de ophangpunten van de veerpot lopen?
  • Hoe laat ik de leidingen bij de vooras lopen?
  • Wat voor clipjes gebruik ik hier voor.

Door verschillende bouwers worden hier verschillende oplossingen toegepast. Als pietleut heb ik daar natuurlijk ook mijn ideeën over. Dat begint al bij de clips. Ik ben niet zo'n liefhebber van de fragiele clipjes die bij de remleidingen zaten. Ik heb regelmatig een bericht gelezen dat ze kapot knappen of dat de leiding er uit springt. Ik heb wel eens een bouwer gezien die zelf bevestigingsblokjes heeft vervaardigd van nylon. Ik zat meer te denken aan de 3d-printer. In Tinkercad een modelletje gemaakt:

Leidingclipje in Tinkercad

Met twee van deze clipjes kunnen de twee leidingen bevestigd worden aan het chassis.


Eerste prototype in PLA

Het prototype werkt al best goed. Alleen de diameter van de gaten nog een beetje tunen en dan klemmen de blokjes precies goed.

Prima pasvorm.


PLA is echter geen plastic met een voldoende lange levensduur aan de buitenkant van de auto. Dus een volgende prototype wordt in ABS gemaakt. Da's een stuk lastiger om te printen. Het heatbed moet veel heter, het plakt minder goed aan het heatbed en het krimpt en warpt bij het printen. Ik ben best even bezig geweest om de juiste instellingen te vinden. Met een rimm krijg ik het beste resultaat.


Een rimm rond het object zorgt voor betere kleefkracht en minder kans op vervorming.

Eerste prototype in ABS.

Doordat ABS een beetje krimpt bij het afkoelen, heb ik de diameter van de gaten in het ontwerp nogmaals aan moeten passen. Het resultaat is uiteindelijk een clip met een prima pasvorm die de leidingen goed strak vastklemt tegen de zijkant van het chassis. 


Bij het achterste ophangpunt passen de leidingen door een opening.


De boutjes heb ik nog vervangen door mooie RVS inbusboutjes. Bij het voorste ophangpunt passen de leidingen niet samen door de opening. De brandstofleiding laat ik bovenlangs lopen. Ik weet niet of ik hiermee een potentieel probleem inbouw. Er kan zich tenslotte lucht verzamelen in de bocht. We gaan het zien.

De brandstofleiding moet hiervoor óver de remleiding heen gelegd worden en ná het voorste bevestigingspunt weer terug. Hiervoor heb ik met de 3d-printer een bruggetje gebouwd.

Leidingbruggetje in Tinkercad.

Leidingbruggetje in ABS.

Brandstofleiding bovenlangs.

Bij de vooras is een gat geboord in het hoekje waar de rubberen eindaanslag voor de draagarm aan bevestigd zit. De leidingen liggen bij de voorpoot nog even los. Wachtend op de motor (brandstofpomp) en de hoofdremcilinder. Wordt dus vervolgd...

Nog een aanvulling op deze post: de aansluiting van de brandstofleiding bij de achteras:


3 opmerkingen:

  1. leuk om te zien hoe je 3D printer nut gebruikt wordt (was dat met voorbedachte rade dat je zo'n 3D printer hebt aangeschaft?).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Ik zie nu pas dat je op het bericht gereageerd hebt Peter. Die 3D-printer heb ik inderdaad met voorbedachte rade aangeschaft.

      Verwijderen