maandag 15 oktober 2018

De carburateur

De carburateur is een uitstervend ras. Nieuwe auto's hebben al jaren geen carburateur meer. De toevoer van brandstof wordt al een tijdje met een microcontroller via verstuivers geregeld. Veel efficiënter en schoner. De eend heeft echter nog zo'n klassieke dubbeltraps Solex carburateur. Een prachtig staaltje techniek.

De carburateur verzamelt in de loop der jaren aardig wat vuiligheid, net als bijna alle onderdelen van de auto trouwens 😀. Bij de carburateur is dit echter kritischer omdat het om een fijnmechanisch onderdeel gaat waarbij bovendien een nauwkeurige afstelling noodzakelijk is voor een goede werking.

Mijn carburateur is geen uitzondering en ziet er behoorlijk smerig uit:


Detail van een smerige carburateur.

Ik heb besloten om het maar eens rigoureus aan te pakken en hem helemaal uit elkaar te halen. Alleen zo istie echt goed schoon te maken. Met een pakketje nieuwe pakkingen gaat hij dan weer in elkaar. Makkelijker gezegd dan gedaan... Eerst maar eens een groot aantal foto's gemaakt nu hij nog in elkaar zit. Ik zal ze hier niet posten, er komen nog foto's genoeg!

Na een tijdje (...) sleutelen en poetsen heb ik de volgende onderdelen verzameld:

Alle onderdelen schoon.

En nu moet hij weer in elkaar. Met de gemaakte foto's en wat logisch nadenken lukt dat wel. Om een nieuwe pakking onder het deksel te krijgen moet de vlotter los gemaakt worden. Doe dit niet door de lipjes om te gaan buigen, die krijg je nooit meer goed terug gebogen. Liever tik je het asje los met bijvoorbeeld een goed passende popnagel:





Nu de vlotter los is kan de nieuwe pakking geplaatst worden. Vervolgens kan de vlotter weer terug.


De vlotter zit weer op zijn oorspronkelijke plek.

Nu we toch met het deksel bezig zijn kan meteen het inlaatfiltertje en het inlaatklepje gemonteerd worden:

Inlaatfilter met nieuw ringetje.


Inlaatklepje met nieuw ringetje.



Vervolgens komt de choke-klep aan de beurt. De klep is opgepoetst en blinkt weer lekker. De schroefjes zijn af fabriek geborgd. Echter na het verwijderen raken ze die borgende eigenschap wel wat kwijt. Een druppeltje groen borgingsmiddel helpt met de gemoedsrust. Die schroefjes gaan niet meer los...



De choke-klep op zijn plek.

Volgend klusje: de acceleratiepomp. Het membraan was behoorlijk verhard, dus ik het een nieuw binnenwerk aangeschaft:





Het acceleratiepompje zit weer dicht.

Nu het mengregelschroefje voor de stationairsproeier. Dit is een samenstel van enkele kleine onderdelen:



Dit schroefje gebruiken we later om het stationaire mengsel in te stellen.

Er is nog een groot gat dat dicht moet. Ben effe kwijt waarvoor dat ook alweer dient. Ik dacht om een schroevendraaier doorheen te steken zodat intern iets los- of vastgedraaid kan worden. Oh ja, de primaire sproeier (de kleinste van het stel) zit daar verstopt.


En het gat is weer dicht.

Dan nog een aantal sproeiers plaatsen. Bij een vermogenstest en het bijbehorende afstellen van de carburateur worden nog wel eens andere sproeiers geplaatst. Ik begin eerst maar met de originele sproeiers.



Sproeier van de eerste/primaire trap, maatje 120.



Stationair sproeier.




Het moeilijkste deel van de assemblage is het samenspel tussen de drie assen van de carburateur. De as van de choke-klep en de assen van de primaire en de secundaire trap. Er zitten allemaal verbindingen tussen, veertjes om en profielplaatjes aan. De choke-klep zit al op zijn plek; nu is het tijd voor de primaire trap:


Het stelschroefje voor het minimum toerental.


De as heeft twee keerringetjes en een eerste veertje.


Na plaatsing wordt het veertje op spanning gezet.

De primaire as wordt nog even niet gefixeerd.

Vervolgens wordt de secundaire as geplaatst. Deze wordt via de andere kant in de carburateur gestoken:



De afstelling van de secundaire trap is geborgd.

De secundaire as is ook geplaatst.

Nu zowel de primaire als secundaire as geplaatst is kunnen de onderlinge verbindingen aangebracht worden. Allereerst de verbinding met de acceleratiesproeier:

Eerst een veertje bij het bedieningspalletje.


Het veertje zit op zijn plek.

Profielplaatje op de primaire as.

De primaire as bedient via het profielplaatje de acceleratiesproeier. Als je het gaspedaal intrapt zal er een extra hoeveelheid benzine in de inlaat gespoten worden. Houd je het gaspedaal op dezelfde plek, dan doet de acceleratiepomp niets.

Als tweede de verbinding tussen de primaire en secundaire trap. Alleen als het gaspedaal diep ingetrapt wordt zal de tweede trap geactiveerd worden. Er komt dan een behoorlijke hoeveelheid lucht met brandstof bij. Alles om die topsnelheid te halen...





De link tussen eerste en tweede trap is gelegd.

De as van de choke-klep is nog niet gefixeerd. Ook hier wordt de as voorzien van een profielplaatje. Met dit plaatje wordt de primaire trap een beetje open gezet als de choke gebruikt wordt. De choke-klep zorgt zo voor een veel rijker mengsel. Bij een koude motor wel prettig.




De choke-klep heeft een bijna-dicht-stand.

De choke bedient ook de primaire trap.

De choke-klep heeft een bijna-dicht-stand waarop deze uit zichzelf blijft staan (zie het veertje en kogeltje in bovenstaande foto's). Je kunt de choke-knop nog verder uittrekken, maar dan moet je 'm vasthouden, anders schuift deze weer terug naar de bijna-dicht-stand.

Nu alle assen op hun plek zitten moeten de kleppen zelf nog geplaatst worden. Dit luister best nauw. De kleppen moeten zo vrij mogelijk kunnen bewegen in hun venturies en tegelijkertijd goed afsluiten. Ze zijn schuin afgeslepen om dit voor elkaar te krijgen:

Schuin afgeslepen klep.

Het maakt dus uit in welke stand de klep gemonteerd wordt in de as. De draairichting van de as is bepalend. Ook op de positie van de klep in de richting van de as moet gelet worden. Zie volgende twee foto's:

De klep zit nog niet goed gepositioneerd.

Zo zit de klep goed op de as.

De schroefjes kunnen er in.


Dat ziet er weer volledig uit.

Rest nog het afstellen van de vlotterhoogte. Plaats hiervoor het deksel op zijn kop en check de hoogte van het midden van de vlotter tot de pakking. Deze afstand moet bij beide drijvers 18 mm zijn. Zo niet, dan moet er wat gebogen worden aan het lipje (als ze alle twee afwijken) of de armpjes (als er verschil is tussen beide drijvers) van de vlotter.


Vlotterhoogte oké (18 mm).

We zijn er bijna. Het deksel moet nog dicht. Bij het sluiten van het deksel even opletten dat de vlotter niet klem komt te zitten.

Met de onderste samenstelling wordt de choke-kabel bevestigd.

De carburateur zit weer in elkaar.


De carburateur gaat tijdelijk even in een plastic zakje totdat deze op het inlaatspruitstuk gemonteerd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten