zondag 7 oktober 2018

Achteras - Lagers

In de remtrommels van de achteras zit ook meteen de behuizing van de achteraslagers. De 'oude' lagers zijn mooie SKF's en nog in goede staat, dus ze worden schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. In een vorige post is te lezen/zien dat de trommels inmiddels in de hittebestendige lak gespoten zijn. De lagers lagen al een tijdje in een plastic zakje te wachten om ontvet te worden.

Lagers schoon.

Een oude lagerschaal is goed te gebruiken als drijver voor het monteren van een lager in de remtrommel.

Oude lagerschaal en kunststof hamer.

Het lager zit weer op zijn plek.

Zicht op de binnenkant van de trommel.

Aan de binnenzijde moet er nog een vetkeerring in. Zorg dat deze er niet te diep in komt te zitten. Zeker niet tegen het lager aan. Er moet nog 1 à 1,5 mm tussen de keerring en het lager zitten zodat het lager te allen tijde vrij kan draaien.

De vetkeerring gemonteerd.

Anders dan bij de lagers van het voorwiel hoeft er maar één vetkeerring per lager gemonteerd te worden. Aan de buitenkant van de trommel komt een afdekdop die precies past in de ringmoer. Oh ja, de ringmoer moet nog geplaatst worden om het lager in de trommel te fixeren. Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met deze moeren. Op een of andere manier passen de nieuwe moeren nooit lekker in de binnendraad van de trommels. De 'oude' ringmoeren zijn nog onbeschadigd en goed te gebruiken. Da's dan ook wat ik doe.


Trommels klaar om op te as te plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten