zondag 7 oktober 2018

Verwarmingspotten

De verwarmingspotten zijn wel ongeveer het lastigst om goed schoon te maken. Ook het er weer goed uit laten zien is best een klus. Niet in de laatste plaats omdat het gemaakt is van staal en onderdeel uitmaakt van het uitlaatsysteem. De potten zijn van binnen bijna niet te reinigen en de lasnaden van pot naar uitlaat zijn notoir roestig.

Ik heb nog steeds niet de beschikking over een straalkast, dus de oude trouwe boormachine met roterende staalborstel komt weer tevoorschijn. De 'mega' staalborstel voor op de haakse slijptol is wat overkill en beschadigt het dunne plaatwerk teveel.

Na de nodige uurtjes schuren, borstelen, krassen enz. zien ze er redelijk uit. Maar om de laatste restjes roest weg te krijgen gaan ze het sodabadje in.

Verwarmingspot ligt te pruttelen.

Verwarmingspot klaar om gespoten te worden.

En dan de hamvraag. Wát smeer ik er op? Het uitlaatdeel zou ik het liefst met hittebestendige lak behandelen. De ervaring leert dat die delen na verloop van tijd toch weer gaan roesten. Nu is dat voor de uitlaat niet zo'n probleem, maar de verwarmingspot zelf moet eigenlijk wel roestvrij blijven. Ik zie dat er best wat potten met poedercoating afgewerkt worden, maar ik denk dat dit er niet fraai uit blijft zien vanwege de hoge temperatuur van het uitlaatdeel. Keuzes, keuzes, keuze...

Uiteindelijk kies ik ervoor om de potten in de zinkspray te zetten en vervolgens af te werken met hittebestendige lak. Of dit gaat werken zal de tijd leren. De zinkspray kan best een hoge temperatuur hebben en beschermt de pot goed tegen roest. De zwarte hittebestendige lak zorgt - althans in het begin - voor een mooi uiterlijk. Het nadeel van de hittebestendige lak is dat die niet zo krasbestendig is. We gaan het zien.

Pot in de zinkspray.

Pot in de hittebestendige lak.

Na droging - gaat best snel - ziet het er als volgt uit (zie foto's hieronder). Nu maar hopen dat het lang goed blijft...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten