zondag 20 januari 2019

Motor - Brandstofpomp

Om brandstof naar de carburateur te krijgen zit er een brandstofpomp op de motor. Deze wordt mechanisch aangestuurd met een staafje door een nok op de nokkenas. Vergelijkbaar met de aansturing van een in- of uitlaatklep, maar dan minder kritisch. In de mechanische pomp wordt de beweging van het staafje omgezet in de beweging van een membraan. Een eenvoudig klepje zorgt ervoor dat de benzine maar één richting op beweegt (richting de carburateur).

De brandstofpomp ontmanteld.

De onderdelen van de pomp zijn vrij gemakkelijk schoon te maken - ook de behuizing kan gemakkelijk onder handen genomen worden nu alle kwetsbare onderdelen verwijderd zijn.

Alle onderdelen schoon.

Na de schoonmaak rest het in elkaar zetten. Eerst maar even het centrale asje assembleren.




Om het membraan op het asje te krijgen moet de veer ingedrukt worden. Dat is een beetje een friemelklusje.

Het moertje heb ik gefixeerd met locking vloeistof.

Nu kan de behuizing dicht. Ik heb nog wat mooie RVS inbusboutjes liggen die passen. Geeft een beter uiterlijk dan de 'oude' boutjes. Hij zal er echt niet beter van werken ;-).

En de pomp is weer dicht.

Op bovenstaande foto is het staafje, de dikke pakking en zijn de bevestigingsboutjes met ringetjes (natuurlijk M7) nog zichtbaar.

Even nog een *spoiler* van de bevestiging op de motor:

Kwart slag draaien voor de juiste oriëntatie.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten