zaterdag 23 november 2019

Achterklep - Passen en meten

De hele maand oktober heb ik geen bericht geschreven zag ik net. Is er dan niets gebeurd? Jawel, best wel veel. Alleen wel allemaal van die hap-snap-dingetjes waar nog niet echt een resultaat van te zien is. De achterklep bijvoorbeeld... Da's wel een speciaal verhaal. Ik heb daar aardig wat uren in gestopt om die pas te krijgen op de body. Andere Burton-bouwers weten wel wat ik bedoel ;-). Uiteindelijk heb ik zelfs de klep omgeruild voor een nieuwe; maar daarover in een volgend bericht meer.

De klep maak je pas op de body. Om dat te doen moet het gootje waarop deze komt te liggen op maat gemaakt worden. Zowel de hoogte als de dikte van de rand van het gootje moet her en der aangepast worden. Vooral in de hoeken is het laminaat vrij dik. Volgens de handleiding mag deze maar 4 mm zijn. Met een schuifmaat is de dikte te controleren en met een powerfile (zo'n klein handzaam bandschuurmachientje) is deze aan te passen. Dat gaat best aardig maar levert wel een berg stof op.

Uit de handleiding van Burton Car Company.

Hoek van het regengootje op dikte geschuurd.


Achterklep vol...stof.

Nadat de rand overal de juiste maat heeft is de binnenkant nog 'even' in de grond- en aflak gezet. Daarna kan het rubberen profiel op de rand gedrukt worden.

Mooi profiel. Zit goed strak...



Klein vouwtje in de benedenhoek.

Nu het rubberen profiel gemonteerd zit kan de klep hier losjes opgelegd worden. Dan valt al snel op dat er best wat aanpassingen nodig zijn om de klep pas te krijgen.

De rechter...

...en de linker onderhoek hebben aandacht nodig.

Bovenin raakt de rand van de klep de body bij het scharnieren.

En dan nog de scharnieren. In een vorig bericht zijn ze al aangepast zodat ze wat verder kunnen scharnieren. Nu moeten de gaten in de klep geboord worden. In de klep zijn hiervoor al enkele 'holletjes' geplaatst. Vertrouw hier niet al te veel op. Bij mij zaten ze niet precies op de juiste plaats.

De markeringen.

Niet precies in lijn.

Het komt best nauwkeurig, het uitmeten van de scharnieren. Dus daar kun je maar beter even de tijd voor nemen. Zitten ze scheef of zijn ze niet goed uitgelijnd, dan komt er spanning op te staan bij het openen en sluiten van de klep. Vier zaken zijn belangrijk:
  1. De gaten in de klep moeten in lijn zitten met het gat in de body. Anders gaan de scharnieren stroef lopen en zit er continu spanning op.
  2. De afstand tussen de bovenste en onderste gaten van het linker en rechter scharnier moeten precies gelijk zijn. En da's dan precies de afstand van de voorgeboorde gaten in de body. Alleen zo zal er bij een volledig geopende klep geen spanning op de scharnieren staan.
  3. De afstand tussen de gaten in de klep en het gat in de body moet dusdanig zijn dat de bovenste spleet tussen klep en body correct is.
  4. De positie van de scharnieren in de breedterichting moet correct zijn, zodanig dat de spleet rechts en links gelijk zijn.
Ga d'r maar even voor zitten. Lekker bakkie thee of koffie erbij. Koekje misschien... Je kunt het maar beter in één keer goed doen.

Uitlijnen van de klep in breedterichting.

Gaatjes geboord...

...en weer passen.

Nu de scharnieren vastzitten en de uitlijning van de klep goed is, kan een begin gemaakt worden met passing aan de onderkant. Best een spannende aangelegenheid.

Er moet nog best wat vanaf...

...en hier ook.

Na meerder iteraties van passen, meten en schuren is het resultaat zeker acceptabel. Honderd procent is het niet te krijgen. Hiervoor is alles nét niet precies symmetrisch. Snap ik ook wel, is met de hand gemaakt/gemodelleerd; geen computerwerk. In het volgende bericht komt het slot van de klep aan de beurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten