zaterdag 23 november 2019

Achterklep - Slot en slotvanger

Nu de achterklep op maat is zijn het slot en de slotvanger aan de beurt.

Het slot met de slotvanger.

Voor het slot is een-en-ander gemarkeerd op de klep zelf. Waar de handleiding ook al op hint: ga niet klakkeloos uit van de juistheid van markeringen. Prima om de plek van het slot te bepalen, maar niet de precieze omvang van het gat of de gaten voor de boutjes. Dus ook nu komt de rol schilderstape uit de kast en komt het weer aan op nauwkeurig meten en aftekenen.

De gaten komen echt niet op de plek van de markeringen.

Het is zaak om het gat niet te ruim te maken. De gaatjes voor de bevestigingsboutjes zitten namelijk best wel dicht bij het grote gat.

Het grote gat zit erin.

Het slot is niet zomaar in het gat te stoppen. De slothaak zit in de weg. Hiervoor heb ik een gleuf aan de bovenkant van het gat aangebracht. Nu schuift het slot wél in het gat.

Gleuf aan de bovenkant.

Het slot past.

Zicht op de onderkant mét slot...

...en zonder slot.

De twee gaatjes aan de bovenkant op de foto zitten best dicht bij de schuin oplopende verdikking van de klep. Als hier boutjes in gaan, zouden ze alleen op een klein randje op de klep rusten. Ik heb liever een vlakke passing voor het boutje. Dus de Dremel komt uit de kast.

Een vlakke passing voor de boutjes.

Het blanke laminaat van de gaten heb ik nog behandeld met grondverf en aflak, net als de gaten voor de scharnieren en de onderrand van de klep die op maat is geschuurd. Het risico van intrekkend vocht wordt hierdoor verkleind.

De klep was wat mat van kleur toen ik 'm ontving. Minder glanzend dan de overige onderdelen van de body. Ik dacht toen, dat is vast de loswas van toen de klep nog in de mal zat. Op andere plekken en vooral in de randjes is die loswas ook nog te zien. Poets je er vrij gemakkelijk weg. Dus ook nu dacht ik: "die klep polijst ik wel tot hoogglans als alle aanpassingen gedaan zijn". Nú dus. Dat viel echter tegen. Weliswaar kreeg de klep een glanzende bovenkant, er kwamen ook allemaal witte pixeltjes tevoorschijn. Al snel werd duidelijk dat het hier om zogenaamde "pinholes" ging. Een verschijnsel dat te maken heeft met een fout tijdens het mengen en/of aanbrengen van de gelcoat.

Pinholes,,,

...en nog eens pinholes.

De pinholes zijn goed zichtbaar, zeker nu het witte polijstmiddel er in is gaan zitten. Toch maar even contact opgenomen met Zutphen. Geen discussie nodig; er wordt per direct een nieuwe klep voor me gereserveerd. Fijn, maar ook wel weer een hoop extra werk. Ik heb natuurlijk wel al een keer kunnen oefenen...

De tweede klep is inmiddels aangepast aan de body en het slot zit op zijn plek. Dat ging de tweede keer wel wat gemakkelijker. Niet in de laatste plaats omdat de pasvorm van deze klep beter was dan de pasvorm van de eerste klep. Beter, maar nog steeds een hoop passen, meten en schuren. Hieronder het resultaat:








Op bovenstaande foto's is de slotvanger al geplaatst (die zat er al bij de eerste klep). Dat lijkt een kwestie van een paar gaatjes en wat boutjes aandraaien, maar ook hier kwam de Dremel en de slijptol weer uit de kast. De slotvanger is aan de onderkant te lang, dus wordt ingekort. De scherpe hoeken worden afgerond.

De aangepaste slotvanger.

Nu past de slotvanger bijna. Maar eerst moet in de rand van de body nog wat ruimte gemaakt worden ter hoogte van de onderste bevestiging van de slotvanger. De Dremel komt weer van pas.

Aan de onderkant is wat laminaat weggenomen.

Bevestiging aan de bovenzijde.

De slotvanger zat natuurlijk al gemonteerd op basis van de eerste achterklep. Altijd spannend om te zien of hij voor de nieuwe klep ook nog op de juiste plek zit. Tromgeroffel... jawel, hij zit precies goed. De klep sluit prima. Een grote klus - voor de tweede keer ;-) - klaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten