zaterdag 20 juni 2020

Verwarming - Alternatieve buizen

Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar zelf heb ik niet zoveel met de standaard papieren/schuim warmteslangen van de eendachtigen. Ze kunnen niet zo goed tegen vocht, ze sluiten niet zo gemakkelijk aan op de warmtewisselaars en - anders dan in de eend - hebben ze in de Burton eigenlijk te weinig plek omdat ze zo dik zijn.

www.burton2cvparts.com/nl/warmteslang-pakket-2x-en-1x-kort


De schakelpook heeft door de buis zeker aan de linkerkant al snel te weinig bewegingsruimte waardoor je daar vaak een deuk in de buis ziet. En dan heb ik het nog niet over het brandgevaar. Omdat de papieren buis vaak niet lekker vast zit of omdat het schuim vergaan is, komt het nog weleens voor dat de buis op de uitlaat zakt/valt.

Oké, maar wat dan. Een avondje zoeken op internet levert het volgende alternatief op. Een buis die o.a. gebruikt wordt in garages voor de afzuiging van uitlaatgassen, genaamd Airprene. Het temperatuurbereik is -40 tot 125 graden, dus dat zou voldoende moeten zijn. De Airprene-buis is echter niet geïsoleerd, maar dat zal alleen in de winter een potentieel ongemak opleveren. Of ik überhaupt in de winter ga rijden is maar de vraag.


Airprene


De buis is in verschillende diameters te koop. De oorspronkelijke warmteslangen hebben een binnendiameter van 60 mm. Dat komt overeen met de doorvoer van het schutbord. Alleen de aansluiting op de warmtewisselaar is (1) niet rond en (2) heeft een grotere diameter dan 60 mm. Het oude type slang wordt schuin afgesneden, waardoor dit goed pas te krijgen is. Het is dus een gokje of de Airprene-slang aan twee kanten gaat passen. De gok genomen en meteen een meter van diameter 60 mm besteld.


De aansluiting op het schutbord.


De aansluiting op het schutbord is perfect. De passing is zo strak dat hier niet eens een slangenklem nodig is. Nu wordt het spannend of de aansluiting op de warmtewisselaar ook gaat lukken... Omdat dit waarschijnlijk wat moeilijker zou gaan heb ik de wisselaar maar 'even' uitgebouwd.



De aansluiting op de warmtewisselaar.


Zoals verwacht ging de slang hier niet zo gemakkelijk op. Met wat zuurvrije vaseline is het uiteindelijk gelukt. De slang zit erg strak. Dat heeft als voordeel dat'ie niet zo snel los zal komen. Hopelijk blijft het rubber echter wel heel. We gaan het zien.


De rechterkant.


De buis aan de rechterkant heeft het meeste ruimte en zit prima. Aan de linkerkant is de buis wat langer en raakt eerder de versnellingspook of de handrem. Het is daar wat drukker met andere bedieningsonderdelen. Dus heb ik 'm aan de steun van het luchtfilter bevestigd om de bocht wat strakker te krijgen. Voorlopig ben ik erg tevreden. De buizen zitten goed vast en de schakelpook heeft voldoende bewegingsruimte.


Beide buizen vast.


De schakelpook in de middenpositie.


Overzichtsfoto.

Zo langzamerhand begint het onder de motorkap (die nog niet geplaatst is) alweer behoorlijk vol te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten