maandag 31 juli 2017

Keuzes maken

Het begint allemaal met het maken van keuzes. Voor mij zijn de belangrijkste keuzes die gemaakt moeten worden (voorafgaande aan het bouwproject):
  • Gaat het een kitcar worden, of knappen we de eend op?
  • Als het een kitcar wordt, welke gaat het dan worden?
Vooralsnog lijkt het een kitcar te worden. Iets wat al geruime tijd door mijn hoofd speelt en met enige regelmaat weer de kop op steekt. Laatst vond ik in mijn 'archief' nog een uitgave van het magazine Kitcars International uit juli 1994. Hierin o.a. een advertentie van Lomax:


De twee 'meest gangbare' kits in Nederland die gebaseerd zijn op een Citroën 2CV6 (da's een uitgangspunt) zijn de Burton en de Le Patron. Twee uitersten naar mijn mening. 

Le Patron

Bron: www.lepatron.nl

De Le Patron lijkt minimalisme als hoofdgedachte te hebben. Slechts het hoogstnoodzakelijke van de oorspronkelijke 2CV6 wordt hergebruikt. 'Overbodige' zaken als interieurverwarming, geforceerde koeling van het motorblok, ruitenwissers en -sproeiers, enz. blijven allemaal achterwege. Deurtjes (zoals te zien in bovenstaande foto) zijn een luxe.

Een prachtige gedachte met een erg spartaanse rijervaring als resultaat.

Burton

Bron: www.burtoncar.com

De Burton zoekt het meer bij een sportieve, maar ook klassieke look. Enkele Engelse sportauto's van weleer hebben duidelijk als inspiratiebron gediend. Hoewel afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden, blijft bijna alle techniek van de 2CV6 behouden. De motor met alle appendages zit krap behuisd onder de motorkap. Sleutelen wordt er niet gemakkelijker op, maar wel kunnen de inzittenden beschikken over verwarming, ruitenwissers en een dak.

Omdat we (Anneke en ik) van plan zijn lange vakantieritten te gaan maken, valt de keuze op de Burton. Als je denkt dat alle keuzes nu gemaakt zijn, dan heb je het goed mis. We zijn pas net begonnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten