zaterdag 12 mei 2018

Achteras - Opbouw

In het laatste bericht over de achteras lag de asbuis nog te pruttelen in een sodabadje. Inmiddels zit hij alweer op het chassis gemonteerd. Even een korte terugblik op de montage.

Achteras, klaar voor een laagje RX5.

Vóór de montage de schroefdraad opschonen.

De binnenste keerring is op bovenstaande foto al gemonteerd. Net als bij de vooras met de dichte zijde naar de draagarm gekeerd. Anders dan bij de vooras wordt bij de achteras een afstandhouder tussen as en chassis gemonteerd. Deze zijn van aluminium en worden met de lange kant naar achteren gericht geplaatst. Het uitstekende deel dient als eindaanslag voor de draagarm.

Aluminium afstandblokje. Lange kant naar achteren.

De achteras wordt vastgezet met de lange asbouten en geborgd met een borgplaat. De montage spreekt voor zich. Ook hier weer met wat kopervet en hierdoor een iets lagere momentwaarde dan in de handleiding staat. Zie ook montage vooras.


Gemonteerd en geborgd.

Nu zijn de draagarmen aan de beurt. Ook hier weer dezelfde methode als bij de vooras. De lagerschalen worden eerst in de draagarmen geplaatst. Een specialist zal hier een pers voor gebruiken, maar de hobbyist kan met wat geduld en een zacht metalen drijver de lagerschalen op hun plek tikken.

Lagerschalen zitten in de draagarm.

Op de achteras kan het binnenste lager al geplaatst worden. Vooraf goed in het vet gezet.


Binnenste lager, lekker in het vet.

De draagarm kan nu op de achteras worden geschoven en wordt door het buitenste lager op zijn plek gehouden. Ook hier weer een opsluitmoer en een vetkeerring.

Alleen nog een splitpen voor de borging.

Nog een paar sfeerfoto's:

Zoek het centreernokje...


Zicht op de volledige achteras.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten