vrijdag 31 mei 2019

Dynamo

De dynamo lag al een tijdje op de werkbank. Net als de startmotor ziet deze er ook wat uitgeblust uit. Eerst maar eens de V-snaarpoelie (in twee delen) los maken. De spie kan met een schroevendraaier uit de as gewipt worden. Een technisch tikje met de hamer wil ook wel helpen de spie los te krijgen.

Het aluminium heeft er wel eens fraaier uitgezien.

De dynamo die ik heb is van het 'grote' type. Veel Burton-bouwers vervangen deze voor een kleiner type omdat de grote dynamo niet lekker onder de motorkap past (raakt tegen het zijpaneel rechts). Vooralsnog ga ik het met deze dynamo proberen. Een kortere V-snaar is al aanwezig.

Alle onderdelen van de dynamo.

Het ijzer van de vaste wikkeling is origineel rood van kleur en zichtbaar tussen de twee helften van de behuizing. Ik heb nog een spuitbusje rood staan, dus die rand wordt even licht opgeschuurd en gespoten.

De dynamo heeft zijn langste tijd gehad. De collector/sleepringen zijn behoorlijk ingesleten. De koolborstels kunnen nog wel even mee en zijn van buitenaf te vervangen. Dus het geheel gaat ná een poetsbeurt weer helemaal dicht. Zorgen voor later.

De montage is alweer begonnen.
Behuizing dicht.

De vaste wikkeling zit netjes geklemd tussen de twee helften van de behuizing. De spie kan nu weer in de as geplaatst worden.




Nu nog de poelie en de dynamo is al weer bijna klaar voor gebruik.


Aan de achterkant nog de koolborsteltjes en zie hier het eindresultaat. Dat ziet er in ieder geval al weer wat frisser uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten