zondag 31 mei 2020

De wielen - Low cost opfrisbeurt

De wielen die onder de Eend zaten zijn zo slecht nog niet. Dus nieuwe zijn niet nodig. Het is - zeker op korte termijn - niet de bedoeling dat er van die mooie Burton-sportvelgen onder komen. Natuurlijk zijn de velgen niet roestvrij, maar welke 2cv-velgen zijn dat wel. Volgens mij roesten die al als ze nog in het magazijn liggen. Nu kan ik ze professioneel laten stralen en poedercoaten, of zelf opfrissen. Ik heb nog een bijna volle pot Epifanes staan, de lak die aan de binnenkant van de bodydelen zit. Dat treft, want ik wil zwarte velgen. En dan met van die chromen ringen en doppen erop. Dus om de kosten enigszins te drukken (kan dat nog dan...) ga ik zelf aan de slag.

Eerst maar eens de hogedrukspuit erop. Vervolgens met een Brillo-sponsje aan de slag en als laatste een schuurpapiertje voor de laatste roestplekjes. En dan even goed laten drogen in de blakende zon.


De velgen zijn schoon.

De velgen hadden onder de Eend ook al van die glimmende doppen. De rand waar de dop op de velg zit is goed te zien. Als ik weer velgdoppen gebruik moet ik hier wel iets op bedenken. Anders gaan de velgen weer van die typische roestranden krijgen.

Aan de binnenkant van de velg zit vaak roest op de plek waar het binnenste deel van de velg aan het buitenste deel gelast zit. Daar zit een spleet waar water tussen kan komen met dikke korsten roest als gevolg. Je komt daar natuurlijk niet tussen om het roest te verwijderen, dus ik ga experimenteren met RX5. Normaliter smeer of spuit je namelijk op RX5 alleen RX10, maar andere synthetische verf moet ook kunnen (volgens de leverancier). RX10 als afwerklaag voor de velgen vind ik niet strak genoeg, dus ik ga afwerken met de aangebroken pot Epifanes. Gewoon met een kwast. Ik ben benieuwd wat het resultaat op korte en lange termijn gaat zijn.

Ik heb zelf niet de apparatuur om de band te verwijderen, dus die heb ik leeg laten lopen. Ik heb wat kartonnetjes geknipt en die tussen velg en band gestoken zodat de band niet geschilderd wordt. Achteraf niet de beste keuze omdat die kartonnetjes papier achterlaten bij het verwijderen. Gelukkig heb ik eerst de binnenkant behandeld. Aan de zichtzijde heb ik stukjes plastic gebruikt. Dat werkt beter bij het verwijderen.

RX5 op de velg

Na twee lagen RX5, waarbij het spul ruimschoots in de genoemde spleet gemotiveerd is, hebben de velgen de tijd gekregen om goed te drogen. Met het mooie weer van de laatste dagen geen enkel probleem. Hierna is er Epifanes op gekwast. Dat spul vloeit best goed uit. Tussen de lagen door steeds licht opgeschuurd met een scotch brite.


Licht opgeschuurd.

Uiteindelijk waren er twee lagen zwart aan de binnenkant, en drie lagen zwart aan de buitenkant nodig. Die kant was natuurlijk wit. Met de twee lagen RX5 in totaal (binnen en buitenkant opgeteld) negen keer gelakt. Pfff, poedercoaten is sneller...


Resultaat binnenkant


Resultaat buitenkant

Vandaag in het zonlicht de velgen bekeken en ik ben nog niet helemaal tevreden. Dus ik denk dat er aan de zichtzijde (buitenkant) nog een laagje bij moet. En zo gaat dat nou elke keer. Geen wonder dat het bouwen zo lang duurt ;-).

1 opmerking: