vrijdag 22 mei 2020

De uitlaat - Onzichtbaar bling-bling

Na enkele berichten over software wordt het weer eens tijd voor een stukje hardware. Anders loop ik het risico dat ik helemaal geen lezers meer overhoud. De uitlaat is gemonteerd. Er was al eerder aan gewerkt, maar nu hangt hij "definitief". Niets is definitief, al helemaal niet aan een hobby-auto, maar vooruit dan maar, ik ga er nu even niets meer aan veranderen.

De uitlaat begint bij de motor als onderdeel van de "spin", ofwel het inlaat-/uitlaatspruitstuk. Vanuit beide cilinders zitten hier twee korte uitlaatbochtjes die aan weerszijde verbonden zijn met de warmtewisselaars (of verwarmingspotten). De uitlaat verwarmt hier de koellucht die van de motor vandaan komt nog een beetje extra op zodat het binnen in de Burton lekker warm kan worden. Ben benieuwd of ik dat echt ooit een keer nodig heb...

Eerste demper.


De twee verwarmingspotten zitten verbonden met de éérste demper - tevens balanspot - die onder de versnellingsbak hangt. Deze heeft aan de linkerzijde één uitgang van waaruit de uitlaat enkelvoudig naar achteren loopt. Beginnend met een speciaal Burton-bochtje dat tussen de body en de voorste as door gefriemeld zit - tenminste, ik denk dat dit bochtje niet gelijk is aan die van de Eend. Ik kan ze niet meer vergelijken want die van de Eend is al lange tijd geleden naar het oud-ijzer verdwenen.


De uitlaat gaat enkelvoudig naar achteren, beginnend met deze bocht.

Zoals de meeste Burton-bouwers heb ik gekozen voor een RVS-uitlaat. Met een beetje geluk hoef ik die nooit meer te vervangen. Alleen jammer dat je van dat blinkende spul aan de buitenkant nauwelijks iets ziet.

Past net!

Het volgende deel van de uitlaat is de tweede- of einddemper. Deze wordt aan de voorkant met een standaard uitlaatklem aan bovenstaand bochtje bevestigd. Maar nu nog niet vast, eerst moet het achterste deel gepast worden.

Op deze foto zit de klem al vast.


Aan de achterkant zit de demper met een rubberen bevestiging aan de body gemonteerd. Voor de zekerheid heb ik op deze plek een plaatje aluminium tegen de body geplakt (met Sikafex, what else) met een slopgat 90 graden gedraaid t.o.v. het slopgat in het speciale stripje van de uitlaatklem.


Hier moet nog het rubberen tonnetje tussen.

De uitlaat zit nu in het midden vast.

Nu komt de achterste pijp, die op bovenstaande foto al vast zit aan de einddemper. Nu lijkt het net alsof de uitlaat van voor naar achter chronologisch gemonteerd wordt. Maar da's toch echt niet zo. Ik denk dat ik de demper en eindpijp er wel tien keer onderuit heb gehaald om weer een beetje bij te buigen en te passen. Vooral de bocht die om de achterste veerpoot heen meandert is een - laat ik het netjes zeggen - uitdaging. 

De uitdaging: de veerpoot mag de uitlaat niet raken bij volledig uitveren.

De uitlaat meandert onder de veerpoot door.

Sowieso kan de veerpoot linksachter niet volledig "uitveren" zonder dat deze tegen de uitlaat aan komt. Meneer RDW vindt dit niet fijn. Iets waar trouwens meerdere bouwers mee geworsteld hebben, dus ik was voorbereid. De oplossing is het enigszins beperken van de uiterste stand van de veerpoot. Wat extra ringen/moeren bij de aanslagnok en het probleem is verholpen.

Past net.

Detailfoto.

Bij de Eend wordt de eindpijp op een andere plek opgehangen dan bij de Burton. Bij de Burton zit hij helemaal aan het eind vast met weer zo'n rubber tonnetje. Bij de Eend zit de bevestiging wat meer naar voren en hangt hij daar wat te bengelen. Dit bevestigingspunt is aanwezig bij mijn chassis en ik heb ervoor gekozen om de uitlaat ook hier nog te bevestigen zodat deze wat beter gefixeerd wordt. De tijd gaat leren of dit verstandig is.


Extra bevestiging op het "oude" ophangpunt.



De eindophanging.


Uiteindelijk heb ik eerst de eindpijp aan de einddemper bevestigd (met uitlaatpasta), deze vervolgens op de juiste plek gehangen terwijl de demper nog los in de voorste bocht kon bewegen. Pas toen ik tevreden was met de ophanging achter en midden onder de body, heb ik de verbinding tussen demper en voorste bocht vast gemaakt (ook weer met uitlaatpasta).

De voorste bocht heeft al die tijd wel vast gezeten aan de voorste demper, maar nog niet definitief. Dat moet ik nog doen, maar dat stelt nu niet zoveel meer voor. Ik heb gekozen voor de "luxe" uitlaatklemmen van Burton Car Company. Een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten