dinsdag 18 juni 2019

De spin en het gaatje

De motor van de eend heeft een gecombineerd inlaat-uitlaat-spruitstuk. Bovendien is het één spruitstuk voor zowel de linker als de rechter cilinder. Dat klinkt triviaal, maar stelt nogal wat eisen aan de nauwkeurigheid van het spruitstuk en vooral de vlakken waarmee het spruitstuk op de koppen bevestigd wordt. Het geheel van motor, cilinders, koppen en spruitstuk moet naadloos passen en spanningsloos gemonteerd worden anders kunnen er lekkages ontstaan.

Het spruitstuk heeft de neiging om behoorlijk roestig te zijn, niet in de laatste plaats omdat het frequent heet en koud wordt en een beschermend laklaagje vaak maar tijdelijk stand houdt. Om het er onder de motorkap van de (nieuwe) Burton toch netjes uit te laten zien wordt het spruitstuk natuurlijk ontroest. Houdt het dan nooit op met dat poetsen? Ehh, daar lijkt het zo langzamerhand wel op ja.

Het ontroesten gebeurt volgens het beproefde recept: eerst met de staalborstel en vervolgens in een elektrolysebadje. Maar meteen het resultaat:

Spruitstuk ontroest.

Het spruitstuk vormt ook meteen de montageplek voor de carburateur. Die wordt in het midden geplaatst op de vier draadeinden. Dan moet ik natuurlijk ook nog even iets vertellen over het mysterieuze gaatje in het spruitstuk. Een gaatje in het spruitstuk zult u denken? Dat hoort toch niet. Ja, dat zou ik ook denken, en in mijn onwetendheid heb ik dat gaatje in het verleden ook wel eens dicht gemaakt. Maar het hoort toch echt. In het midden, precies onder de carburateur bevindt zich een gaatje in de onderkant van het spruitstuk. Dit gaatje is maar één millimeter in doorsnede en is - voor zover ik het begrepen heb - bedoeld om vloeibare brandstof te laten ontsnappen als bij het starten de motor dreigt te verzuipen.

Het mysterieuze gaatje. By design!

Nee, het is geen foute pixel van het scherm, in het midden van de foto is echt een gaatje te zien. Dit moet netjes open blijven.

Voor het mooie is het spruitstuk nog in de hittebestendige lak gezet. Een compromis, want het inlaatgedeelte blijft vrij koel en heeft dus eigenlijk geen hittebestendige lak nodig. Het uitlaatgedeelte wordt echter bloedheet. De tijd zal leren hoe lang het allemaal mooi blijft.

In de hittbestendige lak.

Voorlopig ziet het er mooi uit. De hitte van de uitlaat moet de lak nog wat mat van kleur maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten