maandag 17 juni 2019

Verwarming en klepjes

In een eerder bericht zijn de verwarmingspotten ontroest en in een hittebestendige lak gespoten. Was nog best een lastige keuze, die lak. Wat ook nog een lastige keuze is, is het laagje foam op de kleppen in de verwarmingspotten. Deze zorgt voor een goede afsluiting van de klep in de twee uiterste standen. De oorspronkelijke foam is natuurlijk al lang vergaan.

De nieuwe foam mag niet te dik of stug zijn, want dan wil de klep niet over de hele rand gemakkelijk afsluiten. Ik heb maar eens in mijn rommelbakken gezocht en ga voor twee oplossingen. Een randje dunne klittenband (de zachte kant) en een velletje dunne schuimrubber. Maar eens kijken welke van de twee het beste werkt. Een soort van vergelijkend warenonderzoek.

   

De klittenband is zelfklevend, het schuimrubber wordt gelijmd met tweecomponentenlijm (epoxy).


Nieuw laagje schuimrubber, gelijmd en bijgeknipt.

Bij de demontage is de bevestiging van de kleppen los geboord. Bij de montage gebeurt de bevestiging met inbusboutjes en zelfborgende nyloc moertjes. Zo kunnen de kleppen ook weer gemakkelijk verwijderd worden. Bijvoorbeeld als de klittenband toch niet zo'n goed idee was ;-).

Bevestiging van de klep aan de kachelpot.

En dan nog enkele actiefoto's:

Klittenbandklep dicht *).

Klittenbandklep open.

Schuimrubberklep dicht.

Schuimrubberklep open.

*) Natuurlijk heb ik geen idee of de klep open of dicht staat. Net zo min als ik weet of een brug open of dicht is.

Het kachelverhaal krijgt nog een vervolg, want:

  • De bediening van de kleppen moet nog bepaald worden. Ik denk er nu aan om deze met servo's uit te voeren. Op die manier hoeven er geen bedieningskabels te lopen vanuit het dashboard naar de potten. Die dingen zitten altijd in de weg, lopen vaak stroef en de bediening blijft in een positie tussen open en dicht vaak niet lekker zitten. Bovendien kunnen de kleppen onafhankelijk van elkaar bediend worden als het elektrisch gebeurt.
  • De ontwaseming van de voorruit moet nog bepaald worden. Kies ik voor de elektrische fan die bij Burton wordt voorgesteld, of kies ik ervoor om de warme lucht van de verwarmingspotten (of misschien maar één) te gebruiken. Eigenlijk zoals dit in de eend ook werkte met een derde klep op het schutbord.
Keuzes, keuzes, keuzes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten