dinsdag 4 juni 2019

Voorremmen (deel 2)

In een eerder bericht zijn de klauwen van de voorste remmen al schoongemaakt en voorzien van nieuwe rubbers. Nu de versnellingsbak en motor op het chassis zitten (bericht hierover volgt nog) en de aandrijfassen/remschijven op hun plek zitten kunnen de klauwen gemonteerd worden. Tevens kunnen er dan ook meteen nieuwe remblokken geplaatst worden. Ik vond het wel handig om deze al te plaatsen nu de remklauwen nog op de werkbank liggen.

Bakje onderdelen voor de remklauwen.

Elke klauw heeft twee helften die ik dus al vóór montage tegen elkaar plaats. Om ze bijeen te houden kunnen de lange bouten gebruikt worden met een tijdelijke moer. Maar nu de helften nog uit elkaar liggen kan alvast het remblokje van de handrem vastgeklemd worden. Dat is een beetje priegelen met het klemveertje. Dat veertje kan op meerdere manieren in de klauw. Hieronder de foute en de juiste manier:

Zo dus niet...

Zo dus wél.

Nu het veertje zit, kan de rijksdaalder in het gat. Die daalder vindt zijn definitieve plek wel als er een paar keer gebruik gemaakt is van de handrem.

Handremdaalder zit geklemd. Let ook op het rubber ringetje.

Voordat de halve klauwen op elkaar geklemd worden moet het rubberen ringetje geplaatst worden. Dit zorgt voor de lekvrije doorvoer van remolie tussen de twee klauwen. Sommige klauwen hebben hier nog een messing busje, maar niet die van mij (ja, er zijn verschillen). De remcilinder heb ik alvast met wat kopervet ingesmeerd. Met het sluiten van de remklauw wordt ook de veer geplaatst die zo dadelijk de remblokjes op hun plek houdt.

De veer zit op zijn plek in de ene klauwhelft.

Nu kunnen de helften op elkaar geplaatst worden en is het handig om ze tijdelijk te fixeren met de twee lange bevestigingsbouten.

Nog een moertje erop... Zie ook het pasplaatje rechts op de foto.

Nu de klauw in elkaar zit kunnen de remblokjes gestoken worden. Dit kan natuurlijk ook later nog - nadat de klauwen aan de versnellingsbak zitten. Voor de foto is nú het juiste moment ;-).

Positioneer het remblokje eerst met de uitsparing op het nokje aan de kant van de handrem (links op de foto hieronder). Vervolgens kan het blokje gefixeerd worden door het naar beneden te drukken. Het uiteinde van de veer klemt nu in de uitsparing in het T-gedeelte van het blokje (rechts op de foto).

Remblokje gepositioneerd...

...en vast geklikt.

En dat voor de vier blokjes. Het monteren aan de versnellingsbak is kinderspel. Twee lange bouten en niet te vergeten het pasplaatje (zie een van de foto's hierboven) tussen klauw en versnellingsbak.

De remklauwen geplaatst.

Op de foto hierboven zijn ook de handremhevels (met excenter) gemonteerd. Deze worden later in de bouw afgesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten