dinsdag 11 juni 2019

Hoofdremcilinder

Een belangrijk onderdeel van het remsysteem is de hoofdremcilinder. Hier begint tenslotte het remmen. Het rempedaal bedient een stift waarmee de zuigers in de remcilinder gedrukt worden, hiermee druk op de remvloeistof uitoefenend. De druk in het vloeistofsysteem is overal gelijk, als er tenminste geen luchtbellen aanwezig zijn. Met die druk worden dan weer de remcilinders in de remmen zelf bediend. De remkracht die uitgeoefend wordt door de remcilinders volgt de eenvoudige formule Kracht = Druk x Oppervlak, of F = P x A. De grootte van de cilinders van de voorremmen is beduidend groter dan die van de achterremmen. Dit is deel van de reden dat de voorremmen harder remmen. Daarnaast telt het feit dat de nieuwere A-types vóór schijfremmen hebben ook mee. Maar niet in de minste plaats telt mee dat we een gescheiden remsysteem hebben.

Om de hoofdremcilinder van binnen te inspecteren op slijtage moet deze eerst van de pedalenset losgehaald worden. Altijd goed om vooraf even een fotootje te maken.

De pedalenset nog in takt.

Voor het loshalen moeten ná de twee bouten/moeren de twee bussen losgefriemeld worden. Nu de hoofdcilinder los is moet(en) de zuiger(s) uit de cilinder. Hiervoor moeten twee borgpennen verwijderd worden. Ik heb ergens gelezen dat je hiervoor een passende spaanplaatschroef in de borgpen moet draaien en die samen met de borgpen uit de cilinder kunt trekken. Dat lukte zowaar bij de eerste poging. Een goede tip dus.

Het verwijderen van de borgpennen.

Let even op bij het verwijderen van de borgpinnen, de zuigers kunnen zomaar naar buiten schieten. Hieronder een plaatje van hoe het interne van de hoofremcilinder eruit ziet.

De onderdelen van de hoofdremcilinder.

In de hoofdremcilinder zitten twee zuigers, verantwoordelijk voor de druk in het voorste en de druk in het achterste remsysteem; een gescheiden remsysteem dus. De eerste zuiger (in de foto de onderste) zorgt voor de druk in het voorste remsysteem. De tweede zuiger (in de foto de bovenste) zorgt voor de druk in het achterste remsysteem. Omdat er tussen de eerste en de tweede zuiger een veer zit zal de eerste zuiger per definitie meer druk opbouwen dan de tweede. Een simpel en doeltreffend principe.

De rubbers sluiten nog goed af en zien er op het oog niet versleten uit. Op internet lees ik niet veel goeds over de revisiesetjes, dus ik kies ervoor om de rubbers niet te vervangen.

De cilinder schoon en in de RX5.

De cilinder wordt ontroest en in de RX5 gezet. Ziet er best goed uit, dus ik kies ervoor om er geen RX10 op te smeren. Overige onderdelen zijn schoon gemaakt en liggen klaar om gemonteerd te worden.

Onderdelen schoon.

Let er bij het plaatsen van de zuigers op dat de openingen naar de gaten in de cilinder wijzen waar later de borgpennen ingestoken worden. Mocht de zuiger bij het plaatsen wat verdraaien, dan kun je dit met een kleine platte schroevendraaier nog wel herstellen.

Het sleufje in de zuiger moet horizontaal staan.

Als de zuigers en de veren in de cilinder zitten kun je nog even controleren of de zuigers goed georiënteerd zijn door met een satéprikker in het gat van de borgpen te prikken. Kom je diep genoeg, dan gaat de borgpen ook wel passen. Deze kunnen voorzichtig in de cilinder getikt worden. Mooi, nu zitten de zuigers weer gefixeerd.

De pedalenset moet nog aangepast worden voor een korter gaspedaal. Hierover in een later bericht meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten