maandag 24 juni 2019

Motor - Oliezeefje, oliepomp, oliefiltervoet, olieoverdrukventiel en rubberen ringetjes

Nu de krukas en de nokkenas klaar liggen voor montage, moeten nog wat andere onderdelen voorbereid worden vóórdat de motor weer in elkaar kan. Het oliezeefje voor onder in het carter bijvoorbeeld. Om het voetje moet een nieuwe rubberen ring. De oude is doorgeknipt, maar de nieuwe moet over het voetje heen om op zijn plek te komen. Dat lijkt een onmogelijke bedoeling, maar het rubbertje is best rekbaar.

Nieuw ringetje om het voetje van het oliezeefje.

In dit bericht komen nog meer nieuwe rubberen ringetjes voor. Zo ook bij de voet van het oliefilter. Deze moet afsluiten op het carter. De bevestiging is met twee inbusbouten van verschillende lengte. De korte wordt voorzien van een metalen sluitring, maar de lange heeft een koperen ringetje nodig. Deze komt namelijk uit in de behuizing tussen voet en oliefilter en moet dus goed afsluiten.


Voet van de oliefilter.

Op de eend zat tussen het oliefilter en de voet een zogenaamde meetflens. Hierop zat een drukmeter en een temperatuurmeter aangesloten. Die wil ik nu niet meer plaatsen, dus gelukkig had ik de oorspronkelijke draadbuis (noem je dat zo?) nog liggen. Bedoeld voor een 'standaard' oliefilter.

De holle buis waar het filter op wordt gedraaid.

Het derde onderdeel met een nieuwe rubberen ring (in dit bericht) is de deksel van de oliepomp. Hieronder een foto van de onderdelen van de pomp. Wat mist is de behuizing zelf. Deze is ook meteen het glijlager aan de ene kant van de nokkenas. De oliepomp wordt aangedreven door deze as. De rotor op de foto zal op de nokkenas geschoven worden. De pomp is een verdringerpomp van het type tandwielpomp met inwendige vertanding.

De deksel en het inwendige van de oliepomp.

Nog een kleine uitsmijter, het olieoverdrukventiel. Bevat geen rubberen ring maar een koperen. De naam doet vermoeden wat het ventiel doet: overdruk van de olie wegregelen.

De onderdelen van het overdrukventiel.

Het ventiel wordt door de oliedruk tegen de veerkracht in gedrukt. Zo laat het ventiel olie 'ontsnappen' richting het carter.

Zo moet het overdrukventiel in het carter.

De olie wordt door de oliepomp aangezogen dóór het oliezeefje onder uit het carter. Via het oliefilter en daarna via diverse kanalen wordt de olie vooral naar de glijlagers van krukas en nokkenas gestuurd. Maar ook de twee koppen worden continu gesmeerd (via een externe leiding) en natuurlijk wordt de olietemperatuur binnen perken gehouden door de oliekoeler. Ergens in het systeem zit ook nog een onderdrukschakelaar voor het oliedruklampje op het dashboard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten