maandag 3 juni 2019

Aandrijfassen

Wat ik nu laat zien kan eigenlijk nog niet - de aandrijfassen. Waarom niet? Omdat ik nog geen aandacht heb besteed aan de motor en versnellingsbak. Ja, ik heb ergens laten zien dat de versnellingsbak schoon is... Wel heb ik al een grote bak foto's van het werk aan - vooral - de motor. Maar hier moet ik even voor gaan zitten, want dat wordt een heel verhaal.

Nu dus de aandrijfassen. Ze waren al schoon en in elkaar gezet. Om ze aan het differentieel te bevestigen is een bakje bevestigingsmateriaal nodig.

Naast bouten ook tapeinden met moeren.

In de flens van het differentieel worden eerst twee tapeinden geplaatst. Zal wel voor de nauwkeurige uitlijning bedoeld zijn. Maakt volgens mij niet uit in welk gat ze gedraaid worden, zolang ze maar tegenover elkaar zitten.


Flens van het differentieel voorzien van tapeinden.

Ik lees altijd dat je die tapeinden niet te vast moet draaien. Ze moeten echter wel helemaal op hun plek. Zet eventueel even twee moeren tegen elkaar op het langste stuk draad zodat je wat meer kracht kunt zetten bij het indraaien. Nogmaals, niet te vast. Dat komt vanzelf goed als de moeren op koppel gezet worden.

Tussen de flens van het differentieel en de flens van de aandrijfas wordt een remschijf geklemd. Voor degene die niet bekend zijn met het remsysteem van de eend: jawel, de remschijven (of bij oudere types, remtrommels) zitten tegen de versnellingsbak aan. Niet bij de voorwielen dus. Dit heeft voor- en nadelen. Voordelen zijn o.a. dat je er gemakkelijk bij kunt als je de motorkap open doet. Maar ook dat het hele samenstel van schijven en remmen geen onderdeel is van het onafgeveerde gewicht. Of dat je geen flexibele remleiding nodig hebt. Een nadeel is bijvoorbeeld dat de remkracht via de homokineten op het wiel uitgeoefend wordt. Of misschien dat de koeling wat minder is, zeker als er een beschermingsplaat onder de motor zit.

De schijf op de tapeinden.

De aandrijfas wordt aan de buitenzijde door het wiellager gestoken en aan de binnenzijde met de vier bouten en twee moeren bevestigd. Ben even kwijt met hoeveel koppel (oeps: ik type 'koppel' terwijl ik natuurlijk '(kracht-)moment' bedoel, ik geef notabene les in deze materie) deze vastgedraaid moeten worden. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het nieuwe bouten, moeren en tapeinden moeten zijn, maar ik vraag me af of iemand dit ooit doet.

Kroonmoer geborgd.

Aan de buitenzijde komt de kroonmoer op de as. Deze moet met een behoorlijk moment (350 tot 400 Nm) vastgezet worden. Een dikke splitpen zorgt ervoor dat de moer niet uit zichzelf los draait.

Meteen maar de koelkappen bevestigd.

Dat ziet er al weer heel wat meer af uit.

De koelkappen zorgen voor enige geforceerde koeling van de remschijven. Zeker belangrijk als een beschermingsplaat onder de motor zit (zie 'nadelen' hierboven). De koelkappen zitten met kunststof 'slangen' aan de koeltunnel van de motor. Een preview:


Zicht van onderen.

Cliff hanger: oliefilter op zijn plek; handvast en rubber ring even insmeren met olie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten