zondag 23 juni 2019

Motor - Carterhelften en nokkenas

In een eerder bericht was al duidelijk geworden dat de cilinders van de motor vervangen zouden worden. Hoewel ik geen expert ben in het beoordelen van motoren, zijn sommige zaken zelf voor een leek als ik wel duidelijk. De cilinders waren aan de binnenkant helemaal glad en hadden eerder groeven in de bewegingsrichting van de zuigers, dan de diagonale 'kris-kras'-groeven die eigenlijk de bedoeling zijn. Een gedeeltelijke revisie is dus wel op zijn plek. En omdat we dan toch lekker bezig zijn, heb ik meteen maar de gehele motor uit elkaar gehaald ;-).

Dat uit elkaar halen stelt niet zo heel veel voor. De koeltunnel, het spruitstuk, de oliekoeler, de olievulpijp, de brandstofpomp, het ontstekingshuis (123) en de cilinders zijn al eerder losgehaald, dus nu resten nog enkele bouten en moeren en dan kunnen de twee carterhelften van elkaar.

Eerst zijn de vier grote bouten aan de beurt. Dan de M7-boutjes en moertjes. Ook de twee boutjes van het oliezeefje en de boutjes van het ronde deksel van de oliepomp moeten nu los. Het was nodig om met een kunststof hamer wat tikjes op het carter te geven om de helften los van elkaar te laten komen. Let op dat niet meteen de hele inhoud op de grond kukelt, daar kunnen die nauwkeurige onderdelen allemaal niet tegen...

Het inwendige van de motor is eigenlijk best wel overzichtelijk. Twee assen - nokkenas en krukas - en alles wat hieraan vast zit, en dat was het wel zo'n beetje. Het is belangrijk om de nokvolgers en eerder al de stoters, tuimelaars en kleppen bij elkaar te houden. Ik had nog een besteklade liggen, daar paste het allemaal prima in. Vier plastic bakjes wil ook lukken. In ieder geval moet er geen vuil bij komen.

De carterhelften zijn schoongemaakt door ze met soda te stralen. De aangekoekte olie aan binnen en buitenkant wordt zo verwijderd, maar vooral ook de verschillende pasvlakken worden hierdoor ontdaan van oude pakkingresten. De sodaresten lossen op in water, dus met een hogedrukspuit wordt het carter gespoeld. Al het soda in de oliekanaaltjes lost hierdoor lekker op.

De carterhelft staat schoon uit te lekken.

Met perslucht worden de kanaaltjes droog gespoten. De twee helften zijn daarna weer klaar voor de opbouw. Volgende kandidaat is de nokkenas.

De nokkenas.
De nokkenas bevat het grote tandwiel. Dit tandwiel bestaat uit twee delen (schijven) die een klein stukje ten opzichte van elkaar kunnen verdraaien. Er zitten drie veertjes in die ervoor zorgen dat dit tandwiel met wat spanning en dus zonder speling in het tandwiel van de krukas grijpt.

Schoonmaak boven een emmertje.

Zonder de veertjes is het tandwiel wat gemakkelijker schoon te maken. Petroleum werkt hier goed. Vooral de labyrint-olieafsluiting net achter het vervroegingsplaatje moet goed schoon zijn om goed te werken. Wel ongelooflijk dat deze afsluiting werkt. Komt geen rubber bij te kijken. Moet wel de carterontluchting goed werken. Zonder voldoende onderdruk wordt het vochtig in het ontstekingshuis...

Na het schoonmaken heeft de nokkenas nog een tijdje boven het emmertje gehangen om uit de lekken. Daarna is deze overgoten met verse olie en zijn de veertjes teruggeplaatst.

Nokkenas schoon en ingesmeerd met olie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten