dinsdag 25 juni 2019

Motor - Weer in elkaar

In de vorige berichten was te lezen dat alle onderdelen van de motor klaar zijn voor assemblage. In dit bericht wordt de motor - eindelijk - weer in elkaar gezet. Een opgeruimde en vooral schoon werkplek is belangrijk. Ook dat alle onderdelen in de buurt liggen, niet te vergeten alle bouten, moeren en (vloeibare) pakkingen. Verder is een oliespuit met verse olie nodig en is een momentsleutel onmisbaar.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik een eendenmotor weer in elkaar zet, dus voordat ik ga kliederen met vloeibare pakking doe ik nog even een generale repetitie.

Krukas in positie, merkteken gelokaliseerd.

De krukas en de nokkenas moeten op de juiste plek in elkaar grijpen. Hiervoor zijn merktekens op de tandwielen aangebracht. Op de krukas één streepje, op de nokkenas twee streepjes. Het streepje op de krukas moet tussen de twee streepjes van de nokkenas uit komen.

Merktekens op krukas en nokkenas.

Bij het plaatsen van de assen moeten de glijlagers goed in de olie gezet worden. Overdaad schaadt hier niet echt. Hoewel, de olie kan nog wel via diverse openingen het carter uitlopen... De lagers moeten precies op de nokken in het carter passen. Dit moet zonder al te veel kracht lukken. Ze moeten er als het ware in vallen. De openingen waar later de olie het lager in gepompt wordt, zijn dan automatisch ook juist gepositioneerd.

Hier zijn de merktekens goed zichtbaar.

Één drijfstang steekt aan de onderkant door het gat van de (nog te plaatsen) cilinder.

Alle onderdelen geplaatst.

In bovenstaande foto zijn alle onderdelen in het carter geplaatst.
  • Krukas met glijlager(s).
  • Nokkenas met oliepomp.
  • Oliezeefje met opening naar beneden gericht.
De ander helft van het carter wordt ook nog even gepast om zeker te weten dat het carter ook zo dadelijk (als er vloeibare pakking aanwezig is) dicht kan.

Generale repetitie geslaagd.

Het blok kan dicht! Fijn, dan zal dat met vloeibare pakking ook wel lukken. Voordat die erop gesmeerd wordt nog even alle pakkingsvlakken goed vetvrij maken. Met het plaatsen van de onderdelen is er vast ergens wat olie gemorst. Nog enkele aandachtspuntjes:
  1. Bij het plaatsen van het oliezeefje alvast één boutje indraaien, maar niet helemaal vast.
  2. De oliepomp wordt voorzien van een nieuwe papieren pakking. Deze kan al een beetje geklemd worden door even tijdelijk het pomphuis met twee boutjes op zijn plek te houden. Bij het sluiten van het carter moet erop gelet worden dat de pakking goed zit.
  3. De vloeibare pakking spaarzaam smeren. Er moet niet zoveel op dat het in de oliekanaaltjes geperst wordt als de carterhelften op elkaar gaan. Een subtiel dun laagje dus. En wat dat is moet ik zelf ook nog gaan ervaren...
Het eindresultaat is een gesloten carter met alle bouten op de juiste aanhaalmomenten en de twee drijfstangen naar buiten wijzend. Het groene lijntje (pakkingsvloeistof) in onderstaande foto markeert de plek waar de carterhelften op elkaar zitten.

De motor is definitief dicht.

Bij het sluiten van de motor moeten de boutjes van het oliezeefje en de deksel van de oliepomp niet vergeten worden.

Deksel oliepomp dicht.

Als laatste worden de oliekeerringen van de krukas geplaatst. Ook hier weer met beleid en niet te diep.

Oliekeerring aan de kant van het vliegwiel.

Oliekeerring aan de kant van de ventilator.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten