zaterdag 21 augustus 2021

Spatborduitzetters - Deel 2

De spatborduitzetters van de Burton hebben twee functies:

  1. Ze zorgen ervoor dat het grote vlak achter het voorwiel niet gaat 'flapperen' onder het rijden.
  2. Ze zorgen ervoor dat de wielen niet in aanraking komen met het spatbord.
In het vorige bericht stond al dat de voorste spatborden een vaste positie aan de body hebben. Ze kunnen zeker niet verder naar achteren dan de uitstulping in het neusstuk voor de kleppendeksels. De spatborden zijn zo gevormd dat ze tegen deze uitstulping aan gemonteerd worden. De body in zijn geheel (dus mét de voorste spatborden) kan niet verder naar achteren omdat anders de stuurkolom niet meer in het dashboard past. Dus de stand van het spatbord t.o.v. het voorwiel is zo goed als vast.

Los dit dan maar eens op:

Spatbord raakt het wiel.


Hiervoor pas je de spatborduitzetter dus toe. In het vorige bericht was het speciale beugeltje al te zien dat ik voor de bevestiging aan de spatbordrand heb gemaakt. Hieronder een paar extra foto's van de hele constructie:


Binnenaanzicht.


Onderaanzicht.

Het spatbord raakt nu nét het wiel niet meer. Hierbij moet aangetekend worden dat op de foto het wiel volledig is uitgeveerd en het stuur gedraaid is zodat de afstand tussen wiel en spatbord zo klein mogelijk is. In de normale, relatief lage stand van de Burton komt het spatbord niet meer in de buurt van het wiel.


Minimaal, maar wel voldoende afstand.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten