zaterdag 11 december 2021

Body definitief vast...

Het vorige bericht is alweer van ruim anderhalve maand geleden. Is er dan niets te vertellen? Jawel, maar er kwam natuurlijk weer van alles tussendoor en de klus waar ik mee bezig was (ben) had wel wat tijd nodig: het bevestigen van de binnenrand van de body op het chassis.

Om de body te bevestigen levert BCC een montagepakket met kooimoeren, RVS strips, bouten, ringen enz. Hoewel kooimoeren gemakkelijk werken - zeker als je alléén bezig bent - wil ik zelf liever gebruik maken van borgmoeren. Bovendien wil ik graag de RVS strips vervangen door iets steviger materiaal dat ook aan de voor- en achterkant de bodyrand vast zet. Het idee is om een frame te lassen van hoekijzer. L-profiel 40x10x3 mm om precies te zijn. Zo'n profiel kon ik niet vinden, dus het werd 40x20x3 en een stuk of wat doorslijpschijven.



Zoiets dus...


Eerst even passen.


Een tijdje terug heb ik mezelf een TIG-lasapparaat cadeau gedaan. Het frame lassen is een relatief gemakkelijk klusje om wat aan mijn - nog ontbrekende - TIG-las-skills te werken.


Dat ging nog niet zo verkeerd.


Nog een keer passen nu het frame gelast is. Kan ik meteen in het vooronder aftekenen waar nog wat glasvezel weggeschuurd moet worden.


Hier moet nog wat weg om de rand vlak gemonteerd te krijgen.


En ik maar denken dat ik nu wel klaar zou zijn met het schuren aan het glasvezel. Boy was I wrong.


Weer een lekkere stofbende.


Bij het passen werd ook duidelijk dat het frame op de voorste hoeken wat afgerond moest worden.


Beter...


Ik wil het frame ook gebruiken om de bank op te bevestigen. De zes poten van de bank gaan steunen op twee profielen van links naar rechts die op hun beurt bevestigd worden aan het frame. Die profielen zijn onderwerp van het volgende blogbericht.

Om de profielen te bevestigen komen er enkele stukjes draadeind op het frame. Het is de bedoeling dat de bank eventueel versteld kan worden.


Het tap-setje komt weer tevoorschijn.


Even tijdelijk vast zetten...


...en aan de onderkant...


...vlak slijpen...


...en lassen.


De draadeindjes nog even op lengte afzagen/slijpen en de bank kan op verschillende plekken vastgezet worden.


Zowel links als rechts twee studs.


Nu nog even (!?) de gaten van het chassis aftekenen en boren, de walshuid verwijderen en het geheel in de lak zetten.


Het frame, net voor montage in de auto.


Het monteren gebeurt met gegalvaniseerde/verzinkte M7-bouten - net als bij de Eend. Maar dus niet met kooimoeren maar met nylocs.


De rand sluit goed af op het chassis.


De nylocs aan de onderzijde.




Voor het eerst zit de body volledig vast aan het chassis. De huwelijksceremonie waarbij het chassis met aandrijflijn gecombineerd wordt met de body heeft best lang geduurd. Was wel een leuk feestje ;-).

3 opmerkingen:

  1. Een heel herkenbaar en bijzonder moment. Voor mij al weer een 1,5 jaar geleden. Samen met het hulpteam op dat moment gevierd met een bubbel. Gefeliciteerd nu komt het echte en mooie werk de body afwerking. Dat is de look die je auto gaat maken. Gezien jouw hoge kwaliteitseisen gaat dat vast ook goed komen. Succes en vooral veel plezier want het is uiteindelijk een hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat, deze fase is mooi nog gelukt in 2021!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Patrick en Peter. Langzaamaan gaat de focus weer naar de elektronica. Ook hobby!

    BeantwoordenVerwijderen