zaterdag 26 februari 2022

Zes gaatjes

Nee, ik ben niet naar de tandarts geweest... Maar ik heb wel zes gaatjes geboord in de voorste spatborden. Nodig om de knipperlichten te monteren. Van die torpedo lampen, gebaseerd op de Lucas 1130 sidelights.


Torpedo Sidelights.

De lampen fungeren als stadslicht/parkeerlicht en knipperlicht. Daarvoor zitten er twee lichtbronnen in de lamp. Een witte van 5 watt en een oranje van 21 watt. Dat het er in past... Nou, dat gaat allemaal maar net.


Twee fittingen voor steeklampjes.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat verrast was door de hot glue waarmee de fittingen gefixeerd zijn. Wat gaat daarmee gebeuren als de betreffende lamp een tijdje aan staat? Verder vond ik het onderste lampje ook wel gevaarlijk dicht bij een van de bevestigingsboutjes zitten. Even kijken of dat boutje nog ingekort moet worden:


Lampje en boutje raken elkaar.


Een van die 5 watt lampjes gaf trouwens al direct de geest. Een wit wolkje achter het glas. Kan gebeuren zullen we maar zeggen.




Om de juiste positie van de lamp op het spatbord te bepalen heb ik eerst schilderstape geplakt en ben toen met de waterpas hier overheen gaan wrijven, daarbij het luchtbelletje in het midden houdend. De wagenhoogte had ik al eerder afgesteld, dus op deze manier heb ik redelijk nauwkeurig het bovenste punt van het spatbord bepaald.




Het hoogste punt op het spatbord.


Om de torpedo-lamp goed recht te plaatsen is er vanuit het achterste spatbord een draadje gespannen naar het kruisje op het voorste spatbord.


Uitlijnen van de torpedo.


Resteert nog het aftekenen en boren van drie gaten in het spatbord. Twee voor de bevestiging (boortje 6.5 mm) en een voor de bedrading.


Nog aantippen met zwarte lak.


Om de lamp op het andere spatbord op dezelfde afstand van de voorkant te plaatsen heb ik de koplampen gebruikt voor de uitlijning:


Uitlijning rechts-links.


Het spatbord is niet helemaal vlak, terwijl de torpedo aan de onderkant wel vlak is. Ik heb de twee boutjes waarmee de lamp bevestigd wordt om-en-om wat vaster gezet. De dikke rubberen pakking tussen lamp en spatbord kan het verschil in kromming een beetje compenseren.


Het resultaat.


2 opmerkingen: