dinsdag 7 juni 2022

Ruitensproeier

Omdat de Burton een hoge ruit krijgt, is het verplicht om o.a. een ruitensproeier te hebben. De hoge ruit zorgt ervoor dat je wat minder vliegen tussen je tanden vangt 😁, maar is ook noodzakelijk als je een soft- of hardtop overweegt. Bij een lage ruit past geen (standaard) dak, maar het ziet er wél een stuk stoerder uit. Niet voor niks dat er op de site van BCC vooral lage ruiten te zien zijn:


https://www.burtoncar.com


Bij mij een hoge ruit en dus is er water nodig. Dat begint met een reservoir en een pompje. Links onder de motorkap is een geschikte plek.


Aftekenen en...


...gaatjes boren.


Daar gaan we weer. Gaten boren in het polyester. Een herkenbare geur en veel troep. Het reservoir schuift op een achterplaatje dat aan de body bevestigd wordt met twee bouten.

En dan volgen de keuzes weer. Ga ik twee sproeiers of slechts één sproeier plaatsen? Zet ik de sproeier(s) op de motorkap of op de body. Een enkele sproeier met twee nozzels is waarschijnlijk voldoende voor de kleine ruit van de Burton, maar in het setje dat ik gekocht heb zitten twee sproeiers, dus daar ga ik voor.

Het voordeel van sproeiers op de motorkap is dat je dan niet met je waterslang de body in hoeft en dat de sproeiers wat verder van de ruit zitten. Als de sproeiers echter op de body (net achter de motorkap) zitten, hoeft het slangetje niet mee te bewegen als de kap open gaat. Ik denk dat het allemaal niet zo heel veel uit maakt, maar ik zet ze op de body. Dus het slangetje moet naar binnen.


Gaatje 12 mm...


...en een doorvoertule.


En dan het slangetje nog...


...en het reservoir hangt.


De snoertjes die bij het setjes zaten heb ik vervangen omdat ze wat kort waren. Nu nog twee gaatjes in de body voor de sproeiers. Ik heb ze ongeveer 8 cm binnen de scharnieren geplaatst.


Toe maar, nog wat gaatjes in de body.


Angry Bird zit op zijn plek.





Om het slangetje te fixeren binnen in de body heb ik wat simpele clipjes gemaakt van een dun plaatje aluminium.


Clipjes.

En raad eens waar ze mee vastgelijmd zijn?






Het lijstje wordt langzamerhand korter 😀.

1 opmerking: