Alle schakelaars onder het dashboard zitten verbonden met een CAN-bus-module op die plek. De microcontroller heeft hiervoor niet genoeg in- en uitgangen, dus daar wordt een list toegepast. Een groot deel van de signalen wordt aangesloten via I²C I/O-expanders. Alle signalen zijn laag vermogen en dus kunnen er dunne draden gebruikt worden. Ik gebruik Mini-Lock 1.0 mm stekkers en 0.35 mm² draad.
Allemaal bij Rick Donkers vandaan. Waar anders... |
Het is wel priegelwerk om kabels op een fatsoenlijke manier aan deze stekkertjes te verbinden. Maar met de LY-48B-tang zou dat nog net moeten lukken. Als je zelf aan de elektronica van een auto gaat sleutelen, is zo'n tang onontbeerlijk.
Fragiel spul. |
Het knijpen van de stekker aan een kabel is een secuur werkje. Maar met beleid en een leesbril wil dat wel lukken:
Aangeknepen. |
Ik vertrouw niet alleen op mijn knijpkunsten - wat overigens heel raar klinkt als ik het zo nalees - dus er komt ook nog een druppeltje soldeertin bij kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten