maandag 6 januari 2025

De draad wordt weer opgepakt...

Het is een tijdje stil geweest aan het Burton-front. Had vast iets te maken met de verkoop van ons oude huis en de koop van een nieuw exemplaar. Waarbij "nieuw" heel losjes geïnterpreteerd mag worden. Ons oude huis kwam uit 1860, ons nieuwe uit 1960. Da's toch 100 jaar nieuwer, maar werk genoeg om me even bezig te houden. Niet dat we er klaar mee zijn, maar de hoogstnoodzakelijke klusjes zijn achter de rug. Dus er ontstaat weer ruimte voor (echte) hobby's en daar hoort ook een update van de blog bij.

In eerdere berichten is het multifunctionele display al eens behandeld, bijvoorbeeld hier, hier en hier. Da's mijn idee om zelf een centraal display samen te stellen voor in het midden van het dashboard. Toen nog had ik het idee om alle displaymodules op een stuk trespa te bevestigen en met aluminium beugeltjes achter het dashboard te monteren.


Alle display-modules op een stuk trespa.

Ik heb echter wat tijd gehad om deze keuze te overdenken en ben tot een andere oplossing gekomen. Wat ongetwijfeld meegespeeld heeft is de nieuwe 3d-printer die ik mezelf cadeau gedaan heb 😉. Het wordt dus een 3d-geprinte behuizing.

De behuizing krijgt een aantal functies:

  • Het behuizen van alle verschillende elektronische displaymodules.
  • Een bezel - bij gebrek aan een beter Nederlands woord - vormen voor de zichtzijde.
  • Een manier om alles te kunnen bevestigen aan het polyester van het dashboard.
Waar ik voorheen nog met Tinkercad een 3d-model maakte, ben ik inmiddels overgestapt naar het wat geavanceerdere Fusion360. Ietsje hogere instapdrempel, dat wel...

Na enkele (!!) proefstukjes en iteraties (zie verderop) kwam er dit uit:


Voorkant (bezel).


Binnenkant.


Deksel.


En de 3d-printer maakt daar via een stl-bestand een tastbaar plastic object van. Blijft een prachtige techniek. Even kijken hoe dit er achter het rookglazen ruitje uitziet:

De bezel achter het donkere glas.


De verschillende modules worden bevestigd met kleine schroefjes:


De modules bevestigd.

Op het deksel wordt nog een metalen behuizing bevestigd met hierin de microcontroller en CAN-bus-interface. Vergelijkbaar met enkele andere behuizingen die in de Burton zitten.


De boutjes voor de microcontroller-behuizing.

Waarom de microcontroller niet onderbrengen in de geprinte plastic behuizing - nu je toch lekker bezig bent - hoor ik je denken. Op zich een prima idee, maar liever zie ik de microcontroller in een metalen behuizing. Minder kans op elektromagnetische storingen...

Dus:

Behuizing op de achterkant.


Het eindresultaat. Nu alleen nog bevestigen in de auto:


Eindresultaat, nog even zonder het donkere glaswerk.





Ter info nog een foto van alle geprinte tussenstappen:

Veel proefjes en iteraties.



4 opmerkingen:

  1. Zie er weer professioneel uit. Gaat erg mooi worden. Heb je nog gedacht aan een waterkering? Je kunt een keer worden overvallen door een bui regen. Groet Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er inderdaad professioneel uit! Goed dat je weer begonnen bent met je 'echte' hobby. EN knap dat je mijn gedachten gelezen hebt 😉.

    BeantwoordenVerwijderen