maandag 1 juli 2019

Motor - Koeltunnel, olieleiding en oliekoeler

Nu de koppen op de cilinders zitten kan de motor verder 'aangekleed' worden. Drie onderdelen kunnen tijdens de montage niet los gezien worden van elkaar:

  • De olieleiding. Hierdoor wordt olie buiten de cilinder om naar de twee koppen getransporteerd.
  • De oliekoeler. Deze zit in de koeltunnel.
  • De koeltunnel. De beplating van de motor die de koellucht rond de motor geleidt.
Eerst wordt de olieleiding gemonteerd. Deze bestaat uit één leiding met drie aansluitingen. In die aansluitingen komen drie banjobouten:

De middelste bout heeft een iets groter gat.

De drie banjobouten zijn niet gelijk. Eentje heeft een iets groter gat. Deze wordt in het midden van de leiding in het carter gemonteerd. Hier komt de olie de leiding in. De andere twee bouten zitten rechts en links in de koppen gemonteerd.

Banjobout met pakking.

De olieleiding wordt onder langs het ontstekingshuis geleid. Hiervoor is een bevestigingsclipje aanwezig. Als dat tenminste niet kwijt is geraakt tijdens de demontage. Ik moest wel even zoeken.

Bevestiging onder het ontstekingshuis.

De eerste onderdelen van de koeltunnel zijn nu aan de beurt. De kappen aan de onderkant van de cilinders heb ik eerst geplaatst. De olieleiding kan nu een beetje geplooid worden richting het 'gleufje' in de koelkap. Ter bescherming wordt bij de doorvoer een rubberen tule om de leiding geplaatst.

Bescherming van de leiding.

Bovenste kap even gepast op de onderste kap.

Origineel zitten de kappen bevestigd met van die klemmoertjes. Ik heb ervoor gekozen om met rvs nylocs moertjes en inbusboutjes te werken. Wel wat meer gepruts, maar het ziet er wel cool uit (pun intended). Jammer dat je er niets van ziet als de motorkap straks dicht zit. Had ik misschien toch voor een Le Patron moeten kiezen? Oh nee, die heeft natuurlijk geen koeltunnel. ;-)

Mooi te zien hoe de olieleiding tussen de koelkappen door steekt.

De bovenste koelkappen gaan er weer vanaf, anders is het heel lastig om het voorste deel van de koeltunnel te plaatse. Op bovenstaande foto is ook het plaatje achter de ventilator al op de krukas gehangen. Da's nu het moment, omdat de oliekoeler aan de beurt is. Als de oliekoeler eenmaal op zijn plek zit is het heel lastig om dit plaatje hier nog achter te krijgen. Schijnt overigens wel te kunnen heb ik ergens gelezen (!?), maar dan zal de verse lak wel wat krasjes krijgen ben ik bang.

De oliekoeler met onderdelen.

De lange bout in bovenstaande foto is eerder al gebruikt bij het sluiten van het carter. Nu moet deze weer even los om de koeler te bevestigen. Op de uiteinden van de aluminium pijpjes wordt een nieuwe rubberen afdichtingstule geplaatst. Ik heb eerst even gepast zonder rubber om te kijken hoe ver de uiteinden in het carter steken. Met een stift heb ik de diepte gemarkeerd op de leiding. Nu gaan de rubbers er op en worden de uiteinden nogmaals in het carter gestoken. Het lijntje geeft zekerheid dat de pijpjes voldoende diep zitten. Vervolgens worden de wartels aangedraaid. Niet te strak. Is allemaal erg fragiel. In de diverse handboeken staat met hoeveel moment de wartels vast moeten.

De oliekoeler gemonteerd.

Schuin doorkijkje, een originele koeler!

Ik had nog een originele koeler liggen. De koelribben staan enigszins schuin waardoor ze beter in de richting van de luchtflow zitten. Nieuwe koelers schijnen de ribben recht te hebben zitten waardoor de koeling iets minder efficiënt zou zijn. Of dit allemaal echt zo dramatisch is...

Nu is het voorste deel van de koeltunnel aan de beurt, het ventilatorhuis:

Het ventilatorhuis.

Uiteindelijk heb ik de diverse onderdelen van de koeltunnel minstens tweemaal los gehad en gemonteerd. Het past allemaal maar net en erg krap. Enkele gaten heb ik wat groter geboord. Vreemd dat dit nodig is, aangezien de kappen er voorheen ook op zaten. Wat ik wil voorkomen is dat de kappen spanning veroorzaken op de cilinderkoppen. Uiteindelijk heb ik de onderste bouten van de cilinderkappen nog niet aangedraaid. Pas ná het aanspannen van de koppen ga ik die vast zetten. Moet ik alleen niet vergeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten