dinsdag 17 december 2019

Spatborden - montage achter

De achterste spatborden worden aan de body bevestigd met rvs-bouten en zelfborgende moeren. Er moeten dus gaten geboord worden. De bouwhandleiding van meneer Burton 'spreekt' over het weghalen van een deelnaad. Die was bij mij niet zichtbaar, dus dat scheelt weer. Klaarblijkelijk wordt die tegenwoordig bij de polyesterboer al weg gepolijst. Vervolgens begint het uitmeten van het spatbord. Maar niet voordat er voldoende schilderstape op de body geplakt is om krassen bij het passen te voorkomen.

Voldoende schilderstape.

Volgens de handleiding begint het spatbord op 110 cm vanaf de hoek van de motorkap, via de vouw in de body naar achteren gemeten. Eigenlijk is het vinden van de juiste plaats heel eenvoudig, want de hoogte van het spatbord wordt bepaald door diezelfde vouw.

Hier zou het spatbord moeten beginnen...

Hier dus.

Ik heb maar even het achterwiel gemonteerd om zeker te zijn dat het spatbord ook daadwerkelijk op deze plek moet komen te zitten. De handleiding spreekt namelijk over een "richtmaat", en dan moet je op je hoede zijn. Om het wiel op en neer te kunnen bewegen heb ik de vering losgemaakt. Nu is het handig om met zijn tweeën te zijn. Eén persoon om het spatbord vast te houden en één persoon om het wiel op en neer te bewegen. Nu kun je testen of het wiel het spatbord raakt. Als ik klakkeloos het spatbord op 110 cm had gezet zou dat bij mij het geval zijn geweest. Ik moet het spatbord zeker drie cm naar achteren verplaatsen.

Niet precies op het maatstreepje...

Dit heeft o.a. te maken met de plaatsing van de body op het chassis. De body staat wat gedraaid (naar rechts) en hierdoor staat linksachter wat naar voren. Dientengevolge moet het spatbord t.o.v. de body wat naar achteren. Meteen maar even met een stift afgetekend op het schilderstape, zodat het wiel er weer af kan.

Een ander effect van de schuine stand van de body is dat de linker veerpoot achter tegen de body aan scharniert. Al eerder heb ik hier wat van de rand van de body af moeten schuren. En dat allemaal omdat anders aan de voorkant de body tegen de dynamo (of eigenlijk de dynamo tegen de body) aan komt.


Klein stukje van de achterste rand verwijderd.

Nu moeten de gaten afgetekend worden op de flens van het spatbord. In de handleiding (daar is ie weer) wordt acht gaten voorgesteld. Maar dat vind ik natuurlijk veel te weinig. Omdat de passing van het spatbord op de body niet helemaal 'strak' is (understatement) moet deze bij het monteren in een aantal stappen naar de body toe gemotiveerd worden. De moertjes moeten lichtjes aangedraaid worden en dan na een dag nog een keer, en nog een keer, totdat de kieren tussen spatbord en body - en reken maar dat die er zijn - verdwenen zijn.

Vooral bij de knik in de body is de pasvorm problematisch. Althans dat heb ik vaak gelezen in andere bouwverslagen. Dus ik wil nét onder en nét boven de knik een bout plaatsen. Zo wordt de kans het grootst dat de aansluiting mooi wordt. Dat gaat al vier gaten opleveren. Met acht gaten in totaal houden we dan nog maar vier gaten over voor de rest van de flens. En da's te weinig. Uiteindelijk heb ik elf gaten geboord.

Elf gaten.

Bij het boren van de gaten moet nog op twee zaken gelet worden:
  1. Opletten dat er geen gaten geboord worden ter hoogte van de vloer van de body. Dan wordt het namelijk moeilijk om een moertje aan de binnenkant te plaatsen ;-).
  2. De gaten zo boren dat de carrosserieringen aan de binnenzijde van de flens nog genoeg ruimte hebben om geplaatst te worden. Op sommige plekken betekent dit dat de gaten niet in het midden van de flens zitten. Misschien omdat ik vrij grote caroringen gebruik.
De kieren zijn niet in een keer weg te draaien zonder heel veel spanning op het polyester te zetten. Daarvoor zijn ze echt te groot:


Een kiertje hier...

...en een kiertje daar.


Nog even een paar foto's van de binnenkant van het spatbord. In eerste instantie zijn de spatborden met gewone moertjes vastgezet. Ze gaan nog wel een keer of twee los. Ik heb ook nog een paar M6x25 boutjes besteld omdat de voorgeschreven M6x20 toch wel een beetje kort zijn (waar het laminaat wat dik is).


Achterkant.

Voorkant. Zie de kruisjes bij de vloer van de body.


Uiteindelijk zijn de kieren behoorlijk weggetrokken. De passing ziet er eigenlijk best goed uit. Zo goed zelfs dat ik overweeg om geen kraalrubbers te plaatsen. Eerst maar eens kijken of de passing van de voorste spatborden ook zo goed gaat lukken. De keuze voor wel of geen kraalrubbers wordt nog even uitgesteld.

Passing is best goed.

Hé, er zit al een gat voor de brandstoftoevoer...

Passing aan de voorzijde minder goed zichtbaar.

Het gat voor de brandstoftoevoer zit op bovenstaande foto al in het spatbord. Iets voor een volgend bericht (spoiler).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten