dinsdag 17 december 2019

Lakken, lakken en nog eens lakken.

Het vorige bericht eindigde met de mededeling dat ik wat zou gaan vertellen over de afwerking van de 'binnenkant' van de body-delen. Zeg maar, het onbehandelde polyester. Maar mijn geheugen liet me wat in de steek, want daar heb ik hier al eens wat over geschreven. Ik ben nog steeds zeer tevreden met de keuze voor grondlak (Avis multiprimer zwart) en aflak (Epifanes bootlak kleur 19). De grondlak pakt echt prima op het polyester en de bootlak laat een glimmend glad resultaat zien. Dieper zwart dan de gelcoat. Tussen de laklagen door wordt het geheel nog even opgeschuurd met een Scotch-Brite schuurspons.

Licht opschuren van de Epifanes-laklaag.

De op een na laatste laklaag.

De binnenkant van de spatborden en de onderkant van de body heb ik voorzien van vijf lagen lak. Nu ik het opschrijf klinkt dat als best veel. En toch heb ik pas net mijn eerste pot Epifanes leeg. De lagen zijn:
  1. Behoorlijk verdunde grondlak. Trekt lekker in.
  2. Licht verdunde grondlak.
  3. Behoorlijk verdunde aflak.
  4. Licht verdunde aflak.
  5. Bijna onverdunde aflak..
Aan de binnenkant van de body ben ik gestopt na twee lagen aflak. Op sommige plekken is de glasvezel minder doordrenkt met polyester dan op andere plekken. Hier heb ik wat extra grondlak gesmeerd. Komend weekend komt de laatste laag op de voorspatborden. Het schilderen is dan gereed. Alweer een grote klus achter de rug. Hoewel het lijstje nog erg lang is, kan ik zo nu en dan een regeltje doorstrepen. Binnenkort Kerstvakantie. Dan wil ik wat elektronica-dingetjes doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten