donderdag 6 mei 2021

Brandstoffiltertje

Nu de motor weer loopt (zie vorig bericht) wordt het tijd om de brandstofleiding definitief te maken. De leiding ligt al vanuit de tank naar de linker voorpoot. Ook de brandstofpomp zit al op zijn plek met een slangetje naar de carburateur. Nu nog de aansluiting aan de zuigzijde van de brandstofpomp. Ook wil ik nog ergens een brandstoffiltertje plaatsen.

MANN FILTER inline fuel filter type WK 31/2.

Bij de eend had ik ook zo'n filtertje en die had ik voor het gemak tussen de brandstofpomp en de carburateur zitten. Maar dat is eigenlijk niet zo'n goed idee omdat de brandstofleiding daar op druk staat en elke koppeling een potentieel lek is. Koppelingen moeten voor de veiligheid aan deze kant van de pomp ook voorzien worden van slangenklemmen. Tussen de pomp en de tank hoeft dit in principe niet omdat hier geen overdruk heerst. Kan wel zo zijn, maar ook daar gebruik ik voor mijn gemoedsrust gewoon slangenklemmen.

Het filtertje wil ik niet zomaar laten hangen maar bevestigen aan de chassispoot. Hiervoor ga ik een beugeltje maken. Tijd om de 3D-printer weer uit het stof te halen. Eerst maar eens een ontwerpje maken in Tinkercad.

Dit is de bedoeling.


De onderdelen worden gemaakt van PETG, daar is wat gemakkelijker mee te werken dan ABS waar ik ooit mee begonnen ben, maar weer ietsje lastiger dan PLA. Het liefst zou ik alles printen in PLA, maar dat is bio-afbreekbaar en dus niet zo geschikt voor de buitenkant van de auto. Het was wel weer een halve dag prutsen voordat ik de 3D-printer weer de baas was.


Het onderblokje.

Het bovenblokje.


Het onderblokje wordt tegen het chassis gemonteerd met een M4-imbusboutje. In dit blokje tap ik M4-draad voor de bevestiging van het bovenblokje. Dat tappen van draad gaat best goed, hoewel je daar natuurlijk geen boutje met 100 Nm in moet draaien. Het bovenblokje heeft nog een opstaand randje waarmee het filtertje nog een beetje tegen de elementen beschermd wordt.


Na enkele mislukte pogingen gaat het printen nu goed.


De onderdelen print ik met een wanddikte van 2 mm. Zo worden de blokjes lekker stevig. Het filtertje zelf wordt geklemd op het dikkere stukje buis van 8 mm. Het dunnere buisje van 6 mm steekt dan uit zodat hier de brandstofslang op bevestigd kan worden.


Het resultaat.


Vanuit een andere hoek.


In de chassispoot worden twee gaatjes geboord en hierin wordt ook 4 mm draad getapt. De twee onderblokjes passen met vier centimeter lengte tussen de randen van de chassispoot. Het is allemaal ontworpen voor het Der Franzose-chassis.


Zo dus...


Als laatste nog de brandstofslangen aansluiten. Met - zoals gezegd - slangenklemmen. En dat zijn nog van die ietsiepietsie oversized klemmen ook. Ik moet nog opletten dat ik niet in een hogere belastingschaal kom te zitten.





En nu maar enkele reservefiltertjes aanschaffen voordat de afmetingen veranderen...

1 opmerking: