zondag 30 mei 2021

Neusbeugel 2

Als het beugeltje uit het vorige bericht het "neusbeugeltje" heet, dan mag de beugel uit dit bericht wel de "neusbeugel" heten. Het neusstuk - of het front - wordt aan de voorkant bevestigd op het chassis. In de twee voorste hoeken van het neusstuk zitten platte horizontale stukken waar nog gaten in geboord moeten worden. Hier gaat dan een bout doorheen richting het chassis. Maar...

  • De body staat ietsje schuin naar rechts op het chassis om rechtsvoor wat meer ruimte te geven (dynamo), dus aan die kant zit het neusstuk wat minder ver op het chassis dan aan de linkerkant.
  • Het neusstuk rust niet echt op het chassis, maar hier zit nog een luchtspleet tussen. Bij mij ongeveer 10 mm. Dit is nodig om de schuine naad met de body netjes te volgen.
  • De afstand aan de binnenkant van het neusstuk tot de sluitmoer van de kleppendeksels is niet veel meer dan de dikte van een vinger.
  • De motorkap moet netjes passen op het neusstuk.

De naad tussen front en body


Ruimte tussen neus en chassis


Meerder factoren om rekening mee te houden. De handleiding doet hier vrij luchtig over: "gaatje boren door het gat van het chassis van onder uit... vulbus of carrosserieringen plaatsen". Hmmm. Ik ga maar weer voor een eigen beugeltje waarmee ik zowel de hoogte als de positie (links/rechts) in kan stellen. Komt'ie:


De neusbeugel uit een stukje 5 mm aluminium

De drie verzonken boutjes steken van onderen door het glasvezel met een carrosseriering en een nyloc aan de bovenkant. De kracht wordt hierdoor verdeeld over een groter oppervlak. Het opstaande deel van de beugel wordt aan de binnenkant van het chassis bevestigd.


Zoiets...

Nog even check dubbelcheck of aan alle kanten het neusdeel nog goed zit en dan de gaten overnemen op het glasvezel.

Beugel vast aan de neus

Op de foto is goed te zien dat de onderkant van de neus niet lekker in lijn ligt met het chassis. De neusbeugel 'overbrugt' deze verschillen.


Beugel vast aan het chassis (M6 bolkop-bout).

Goed, de rechterkant zit vast. In onderstaande foto is de ruimte tussen het chassis en het neusstuk goed te zien. De beugel heeft een hoek die ietsje kleiner is dan 90 graden; dit om de hoek van het laminaat te volgen.



Moer aan de binnenzijde van het chassis


Nu nog de linkerkant. Moet lukken de komende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten