zaterdag 23 april 2022

Aansluiting bobine

De ontsteking van de Eend is vanwege de twee cilinders de eenvoud zelve. Er is geen verdeler nodig, de hoogspanningszijde van de bobine zit rechtstreeks verbonden met beide bougies. Ze vonken altijd gelijktijdig. Een van beide cilinders heeft net een vers mengsel gecomprimeerd en zal door de vonk een arbeidsslag maken, de andere heeft net de verbrandingsgassen weggedrukt naar de uitlaat en doet niets met de vonk. Eén omwenteling verder wisselen de cilinders van actie. Dit eenvoudige principe is een van de redenen waarom ik het zo'n leuk motortje vind.

Om het torretje lekker te laten snorren is het wel nodig om die ontsteking met enige regelmaat af te stellen. Het onderbrekingspuntje wil nog wel eens inbranden als de condensator niet meer zo best is. Dat is de reden dat ik al heel wat jaartjes terug een elektronische ontsteking in de Eend heb gebouwd. Deze vervangt de condensator, het onderbrekingspuntje én de mechanische vervroeging. Allemaal microcontroller gestuurd. Hé, er zat dus al een microcontroller in de Eend! De elektronische ontsteking (123 Ignition) heeft drie aansluitkabels: zwart, rood en geel.


Drie draden verlengd.


Die drie draden zijn eerder al door een tule door het ventilatorhuis gevoerd. Ze waren echter wat kort afgeknipt dus moesten verlengd worden. De draden hebben een 'dikte' van 1,5 mm2. Die dikte heb ik niet liggen, dus ik heb er 2,5 mm2 aan gesoldeerd. Beter ook, want de afstand tot de bobine is groter dan in de Eend. Om de draden netjes naar de bobine te monteren heb ik gebruik gemaakt van geribbelde buis.


Flexibele ribbelslang.


Bevestigingsclips.


De ribbelbuis wordt vastgezet met montageclips die uit de 3D-printer zijn komen rollen. Ja, die kun je ook kopen, maar stonden niet op mijn bestellijstje (gewoon niet aan gedacht).


Ribbelbuis bevestigd aan de rand van de neus.


Op de foto nog niet te zien, maar de draad naar de oliedrukschakelaar loopt ook via deze ribbelbuis. Die heb ik er later aan toegevoegd. Het is zo'n buis die over de lengte opengesneden is. Fijn als je er nog een draadje aan toe wilt voegen.

Bij de bobine zitten van die schuifstekkers waarbij ik gebruik heb gemaakt van doorzichtige krimpkous met daaronder een labeltje uit de labelmaker.


Labeltje achter een doorzichtige krimpkous.


Aansluiting op bobine.


Het wordt al een beetje druk met kabels zo rond de koplampsteun. Maar dat was bij de Eend niet anders. In een volgend bericht komen er nog wat kabels bij, die van de knipperlichten.

De oplettende lezer mist trouwens nog de rode kabel (12 volt). Die gaat nog aangesloten worden als de rest van de elektronica aan bod komt.


4 opmerkingen:

  1. Heb je geen toerenteller? Deze zit ook op je bobine bij de - aansluiting van de bobine. Daar heb je ook nog een draad voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee geen toerenteller. Ik gebruik nog mijn gehoor ;-)

      Misschien later...

      Verwijderen
    2. Een toerenteller op geluid ontwikkelen of zijn die er al?

      Verwijderen
    3. Ja, dat noemen ze een eendenmotor...

      Verwijderen