woensdag 27 april 2022

Knipper- en stadslicht voor - bekabeling

De kabels van de knipperlichten (en stadslichten) lopen aan de binnenkant van het spatbord en worden met slecht weer gebombardeerd door alles wat er van de voorwielen vandaan komt. Een stekker lijkt me niet zo'n goed plan op die plek, dus die komt onder de motorkap. Betekent wel dat de (belachelijk) korte draden die aan de "bullit" lampen zitten verlengd moeten worden.

Om twee draden aan elkaar te verbinden zijn verschillende oplossingen mogelijk, ik ben fan van een gesoldeerde verbinding. Op YouTube vind je wel mooie methodes, deze bijvoorbeeld.








Om de kabels onder het spatbord te beschermen stop ik ze in een aluminium buisje. Van een stukje hoekprofiel zijn enkele klemmetjes gemaakt. Aluminium en Sikaflex gaan goed samen, dus raad eens waar dit naartoe gaat...


Clips in de maak.




Plakt goed.


In de handleiding wordt een gaatje geboord door de flens van het spatbord. Ik ga hier liever net onder zitten. Dan kan ik hier nog een mooi rubbertje in friemelen. Zoiets:






Doorvoertule.


Onder de motorkap komt dan de stekkerverbinding. Maar een dikke stekker past niet door dat gaatje, dus dat wordt weer iets anders. En daar komt een stukje Trespa bij kijken.


Drie schuifstekkerplaatjes op een stukje Trespa.




Met wat hittebescherming...


Dit plaatje komt net naast het doorvoergat te zitten. De vaste snoertjes krijgen wat hittebescherming omdat ze in de buurt van de uitlaat naar boven komen. Het is allemaal wat krapjes aan de zijkant van de motor.





Zicht op de binnenkant.


Nu liggen alle kabels klaar die aangesloten zullen worden op de voorste CAN-module. Een onderwerp voor een volgend bericht.


1 opmerking:

  1. Ik miste de Sikaflex al een beetje in dit deelproject over de verlichting ;-) Gelukkig ook hier nodig :-D

    BeantwoordenVerwijderen