vrijdag 1 september 2017

Nieuw chassis en stuurrondsel

Gisteren hebben we een nieuw chassis opgehaald. Een gegalvaniseerd chassis van Der Franzose. Naar mijn idee een van de betere in de markt met nette afwerking, pasvorm en uitgebreide papieren (TÜV Gutachten, uniek serienummer met handtekeningen en stempel, handleiding enz.).

Maagdelijk nieuw chassis

Der Franzose adviseert om de binnenkant te behandelen voor de langste levensduur. Dat wordt een laagje RX5. Er zitten ook nog wat boorkrullen hier en daar die nog secuur verwijderd worden. Die roesten namelijk als eerste en kunnen zo als aanjager voor overig roest zorgen.

Vandaag ook nog het stuurrondsel los gekregen door de lagermoer met een drevel los te tikken. De moer heb ik de afgelopen dagen een paar keer met kruipolie ingespoten. Ik voelde dat het rondsel niet lekker soepel draaide, dus dat moest even geïnspecteerd worden. Niet voor niets, zo blijkt...

Achttands stuurrondsel

Het vet in het hoofdlager ziet er een beetje viezig bruin uit. Meestal een teken van roest en dus vocht. Niet best. Bovendien aardig wat speling.

Versleten lager

Het lager moet vervangen worden en zit volgens mij vast aan het rondsel. Dus maar het hele rondsel vervangen. Er zijn meerdere types, 7-tands en 8-tands. Dit is een 8-tands. En ook het toplagertje - een naaldlager - is versleten. De naaldjes vallen er zo uit.


Het naaldlagertje. Ook maar vervangen dus.

Er zijn verschillende naaldlagertjes gebruikt door Citroën. In dit stuurhuis zit een 10 x 16 x 12 mm (binnendiameter x buitendiameter x breedte) lagertje. In oudere types werden ook sinterbrons glijlagers gebruikt. Veel goedkoper en ook goed werkend.

3 opmerkingen:

  1. k begrijp uit je verhaal dat de opsluitmoer lastig los te maken was. Hoe heb je de nieuwe moer er weer in gekregen? Bij mijnlijkt dat haast onmogelijk, gaat enorm moeilijk en ik heb al 1 moer kapotgedraaid. Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb van een stukje passende pijp een soort van sleutel gemaakt door er twee nokjes "aan" te slijpen. De moer paste bij mij ook niet heel lekker. Heb best wel wat moeite moeten doen om de draad mooi netjes te krijgen (met een vijltje). Uiteindelijk kon ik de moer met de hand redelijk goed indraaien. Een kleine oneffenheid laat de moer al helemaal vastlopen. Die zelfde ervaring heb ik ook met de ringmoeren van de wiellagers. Elke keer weer tobben... De aanhouder wint, zullen we maar zeggen; en niet te veel kracht willen gebruiken.

      Verwijderen
    2. Trouwens, er zijn ook varianten van deze moer waar geen "nokjes" in zitten maar waar een "gewone" zeskant op zit. Daar is wel wat gemakkelijker een sleutel op te zetten. Ik weet niet wat de pasvorm hiervan is.

      Verwijderen