zondag 7 januari 2018

Vooras - Stuurinrichting

In een van mijn eerdere berichten was al duidelijk geworden dat het stuurhuis wat aandacht nodig heeft (zie stuurrondsel). De twee lagers van het stuurrondsel zijn beide versleten. De naaldjes vallen spontaan uit het naaldlager en het hoofdlager zit vol roest. Als het stuurhuis dan toch uit elkaar gaat, gaan we de rest ook maar meteen controleren, schoonmaken en voorzien van een nieuwe berg vet.

Eerst het stuurhuis weer in elkaar zetten. De kogels hebben nog voldoende diameter. Het glijlager vertoont wat slijtsporen, maar ik ga het nog niet vervangen. Mijn gevoel (?!) zegt dat het nog wel kan.

Enkele onderdelen van het stuurhuis.

Van boven naar onder in de foto hierboven (de glijplaat ontbreekt):
  • afdekplaat
  • geleidebus
  • tandheugel
  • van rechts naar links:
    • cup
    • stuurkogel
    • cup
    • drukveer
    • busje voor om de drukveer
    • cup
    • stuurkogel
    • cup
    • opsluitmoer 
Het in elkaar zetten gaat in een speciale volgorde. Alle onderdelen worden ruim in het vet gezet.

Als eerste worden de twee rechter cups op bovenstaande foto geplaatst. Zonder kogel dus, die komt later als de tandheugel in de geleidebus zit. Plaats je de rechter kogel wél, dan krijg je de tandheugel niet in de geleidebus.

Eerste cup geplaatst.

Goed wat vet erin.

Na de twee cups komt het veertje met bijbehorende busje. Stop deze lekker vol met vet. Dit veertje zorgt uiteindelijk dat alle cups met spanning tegen de stuurkogels drukken.

De drukveer vol met vet.

Nu volgt de derde cup, de linker stuurkogel (deze wél dus) en de vierde cup. Nu gaat de tandheugel vanaf rechts in de geleidebus.

Geleidebus ingevet.

De tandheugel geplaatst.

Nu kan de tweede stuurkogel geplaatst worden. Dit gaat wat lastig omdat er niet zoveel ruimte is en er al spanning op de cups staat. Beweeg in ieder geval de linker kogel zo ver mogelijk naar links zodat de veer met bus en cup wat opgeschoven kunnen worden. De cups gaan snel schuin en klem zitten, dus daar moet op gelet worden. Als er genoeg ruimte gemaakt is en de linker cup van de rechter kogel vrij kan bewegen (tegen de veer in) kan de rechter kogel er met wat overtuigingskracht ingedrukt worden.

De tweede stuurkogel is geplaatst en de heugel staat in de middenstand.

Nu de tandheugel in de geleidebus zit, kan het geheel in het stuurhuis (de vooras) geplaatst worden. Met een beetje passen en meten lukte het om het tandheugeluiteinde in het gat voor het stuurrondsel te steken. Het stuurrondsel is nog niet geplaatst, dat zou nu alleen maar in de weg zitten. De geleidebus heb ik even tijdelijk gefixeerd met wat boutjes.

Nu kunnen de glijblokjes op de stuurkogelstangen geschoven worden. En ook nu weer ruim in het vet.

Nog meer vet en de glijblokjes geplaatst.

Het gat wordt afgedekt met een glijplaat. De oude glijplaat is netjes recht gemaakt en ontdaan van roest. Vóór het plaatsen moet deze ook weer lekker in het vet. Deze plaat heeft (bij mij, op internet lees ik anders) geen lange of korte kant, dus het maakt niet uit hoe deze geplaatst wordt. De glijplaat past ruim om de glijblokjes. Bij stuurbewegingen wordt deze door de glijblokjes meegenomen.

De glijplaat geplaatst.

Over de glijplaat komt de afdekplaat en dan kan het geheel vastgezet worden met de vier bouten. Deze worden met speciale plaatjes geborgd. Heb de verdeling van de vier bouten altijd al een beetje vreemd gevonden. Er zal wel een idee achter zitten, ik zie het alleen niet. Ik zou het zo ontworpen hebben dat er twee bouten aan elke kant zouden zitten en symmetrisch geplaatst. Maar ik werk dan ook niet bij/voor Citroën ;-).

De afdekplaat zit op zijn plek en het geheel is vastgebout.

Als laatste wordt de rubberen afdichting (anti dender) geplaatst.

Stuurhuisrubber geplaatst.

Nu kan het stuurrondsel gemonteerd worden. Eerst gaat het nieuwe naaldlagertje in de hiervoor bedoelde opening.

Het naaldlagertje. Het rubber ringetje gaat om het asje.

Hier moet het lagertje in. Let op dat er geen bramen
zitten van de vorige borging. Dit koste mij een lagertje.

Het naaldlagertje geplaatst.

Nu kan het rondsel in het stuurhuis. Ook nu weer voldoende vet. Alleen niet teveel in het naaldlager. Omdat dit een gesloten lager is loop je het risico dat'ie er uitgedrukt wordt bij het vastdraaien van de ringmoer.

Stuurrondsel zit op zijn plek.

Ringmoer vastgedraaid.

Als laatste moet de druktaats geplaatst worden. Volgens Haynes moet je 'm goed vast zetten en dan door het stuur van rechts naar links te bewegen het zwaarste punt zoeken (als dat er al is) terwijl je de opsluitmoer wat losser zet. Je mag de tanden niet voelen bij het ronddraaien. Het is een kwestie van gevoel (daar is'tie weer). Niet te los en niet te vast.

Borging taats-opsluitmoer.

Volgens Haynes hoef je de opsluitmoer niet te borgen omdat de druk van de taatsveer er voor zorgt dat de moer niet lostrilt. Bij mij zat er oorspronkelijk een splitpen in (voortschrijdend inzicht van meneer Citroën?). Hiervoor was duidelijk een gat geboord door het huis en door de rand van de opsluitmoer. Toen ik op "gevoel" de taats op de juiste spanning had zitten, zaten deze twee gaten precies tegenover elkaar. Wat een geluk/toeval; ik kon er zonder moeite een splitpen doorheen steken. Goed voor de gemoedsrust.

Geborgd.

Het stuurhuis is nu gereed om op het chassis te plaatsen. Hierover in een later bericht meer. Al met al lekker opgeschoten tijdens deze Kerstvakantie.

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren bij een renovatieproject tegen probleem met stuurhuis aangelopen. Zelf had ik ook wat foto's gedocumenteerd bij mijn eigen Burton project maar deze staan nog niet met toelichting in een blog zoals jij dat hebt gedaan ;-).
    Dus is het wel zo handig om even hier te kijken hoe het ook al weer zat. Grootste uitdaging is voor de afgebouwde Eend de vooras te demonteren met carrosserie erop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sta ik nu ook voor, stuurhuis er uit zonder motor&bak en of cabine te lichten... Ben benieuwd hoe dat het best aangevlogen kan worden...

      Verwijderen
  3. Fijn dat je iets aan mijn beschrijving hebt gehad. Succes met die uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen