woensdag 3 januari 2018

Vooras - Fuseepennen

De volgende spannende klus is het plaatsen van nieuwe fuseepennen. Spannend omdat er wel wat kracht bij komt kijken en als het fout gaat je best wat stuk kunt maken. Ik heb in het verleden wel eens een nieuwe pen door de fusee heen moeten slaan omdat de wrijvingsring verschoven was. Met een beschadigde pen, een aantal beschadigde ringen en gelukkig geen beschadigde fusee als gevolg.

Het boek van Haynes maar weer eens erbij gehaald. Hieronder een reportage van de stappen die zijn doorlopen.

Stap 1: De nieuwe pennen en busjes gaan de vriezer in. Ze krimpen dan een beetje waardoor de montage iets gemakkelijker wordt. Moet de fusee zelf natuurlijk wel wat warmer zijn. Met de huidige koude temperatuur in de garage wil een straalkacheltje hier wel bij helpen.

Fuseepennen bij de ijsjes...

Stap 2: Met wat oude fuseepennen en busjes worden de nieuwe busjes in de fusee getikt. Net als de lagerschalen kun je die ook persen, maar dan moet je wel een pers hebben ;-).

Met deze "constructie" zijn de busjes in de fusee getikt.

Door enkele busjes op een oude pen te schuiven wordt een tool gemaakt die prima te gebruiken is om de nieuwe bussen te plaatsen. De oude pen zorgt ervoor dat de tool perfect gecentreerd zit. Onderaan komt dan de nieuwe bus en met een hamer tik je vervolgens op de oude bus die bovenaan een beetje uitsteekt. Werkt echt prima. De nieuwe bussen moeten precies vlak met het oppervlak van de fusee gepositioneerd worden. Als de bovenste bus te diep zit, krijg je de draagarm niet goed gemonteerd. Zit de bus niet diep genoeg krijg je het plugplaatje er aan de bovenkant niet goed in. Als de onderste bus te diep zit krijg je het onderste deksel niet ver genoeg op de fusee gedraaid óf komt'ie voor de smeernippel te zitten. Zit de onderste bus niet diep genoeg, dan krijg je de ringen/shims niet goed tussen fusee en draagarm. Het komt nogal precies!


Eerste busje geplaatst. Dat ging vrij gemakkelijk.

Stap 3: Het kiezen en positioneren van het ringenpakket tussen fusee en draagarm.

De fusee moet goed ondersteund worden. Hiervoor heb ik een stuk hardhout gebruikt waarin een gat van 18 mm geboord is.



In het gat heb ik een oude pen gestoken die ietsje dunner geslepen is zodat deze niet vast komt te zitten in de draagarm. 


De fusee wordt hier vervolgens opgezet. Doordat de oude pen ietsje door de onderste bus heen steekt kun je hier de ringen/shims netjes op positioneren.

De fusee staat op zijn plek.

De speling in de richting van de fuseepen (axiaal) mag uiteindelijk tussen de 0.1 en 0.4 mm zijn. Bij het nieuwe setje zaten twee ringen van bijna 3 mm dik. Die kreeg ik niet tussen de fusee en de draagarm. Daarom nog maar even enkele ander diktes ringen besteld.

Enkele extra ringen met verschillende diktes.

Uiteindelijk moeten er vier ringen geplaatst worden tussen de fusee en de draagarm. Allemaal in de onderste opening. In volgorde van boven naar beneden: afdekkap - stalen ring (glad) - wrijvingsring (met groeven) - stalen ring (glad). Van de onderste stalen ring heb ik enkele diktes geprobeerd totdat de speling in axiale richting minimaal was.

De ringen die samen prima passen. De afdekkap komt hier nog bij.

De extra gekochte ringen (in de foto hierboven de meest rechtse ring) zijn van betere kwaliteit dan de ringen die bij de pennen zaten. Mooier geslepen, terwijl de mindere ringen uit staalplaat geperst lijken te zijn. Met wat rondere zijkanten als gevolg. Die ronde kant heb ik in de afdekkap geplaatst. Natuurlijk allemaal lekker in het vet.

Pakketje ringetjes geplaatst.

Nu kan de draagarm er tussen geplaatst worden in voorbereiding op het monteren van de fuseepen.

De pasvlakken van de draagarm "netjes" gemaakt.

De draagarm en ringen zitten op hun plek.

Nu de draagarm en het ringenpakket tussen de fusee zitten kan de oude fuseepen van onderuit tot bijna bovenin geschoven worden zodat de uitlijning goed behouden blijft. Belangrijk omdat bij het plaatsen van de nieuwe fuseepen niets verschoven mag raken. Ik heb wat papier onder in het gat gestopt zodat de oude pen niet uit zichzelf naar beneden zakt als ik dadelijk op de nieuwe pen ga slaan.

De oude pen tot op iets meer dan een cm van de bovenkant.

De fusee is nu klaar om de nieuwe pen te ontvangen.

Stap 4: Het meest kritische deel, het plaatsen van de nieuwe fuseepen. De fusee met draagarm heb ik nog een beetje opgewarmd met een straalkacheltje zodat het temperatuurverschil met de fuseepen zo groot mogelijk is. Die liggen nog in de vriezer.

De fuseepen heeft gaatjes aan beide kanten van de pen. De kant van de pen waarbij de gaatjes op gelijke hoogte zitten, moet boven. De kant waarbij de twee gaatjes op verschillende hoogte zitten, moet onder, waarbij het laagste gaatje in de richting van de vetnippel moet komen.

Zomaar met een stalen hamer op de nieuwe fuseepen slaan is geen goed idee. Ik heb een stukje aluminium gebruikt tussen pen en hamer. Andere zachte metalen voldoen vast ook. De oude dunnere fuseepen die voor de uitlijning nog in de fusee zit, wordt door de nieuwe pen langzaam uit de fusee gedrukt. Als alles goed gaat, dan ziet het er uiteindelijk als hieronder uit.

Nieuwe fuseepen geplaatst, vlak met de bovenste rand van de fusee/bus.

Stap 5: Voordat de fusee aan de bovenzijde afgesloten wordt is het verstandig om deze alvast vol met vet te stoppen. Het plugplaatje moet voorzichtig in de bovenste ruimte getikt worden zonder de randen te beschadigen. Ik had eigenlijk de opening wat netter moeten voorbereiden. Er steekt namelijk nog wat metaal van de rand uit (van het borgen van het vorige plugplaatje), waardoor het plaatsen van het nieuwe plugplaatje wat moeilijk ging.

Het plugplaatje op zijn plek.

Het plugplaatje wordt deels op zijn plek gehouden door het vlak te slaan. Pas als er vet in de fusee geperst wordt kom je er achter of het plugplaatje voldoende afdicht.

Het plugplaatje wat plat geslagen.

Stap 6: Als laatste wordt onderin een afsluitdop (heet dat ding zo?) gedraaid. Van belang is dat deze in de juiste richting gedraaid zit. De groef aan de binnenzijde moet in de richting van de vetnippel zitten. Bij het indraaien zie je de groef niet, dus ik heb een lijntje op de buitkant gezet overeenkomstig deze groef.

De afsluitdop in de juiste richting.

De afsluitdop zit zo natuurlijk niet vast en moet nog geborgd worden. Hiervoor moet de rand ter hoogte van de afgeschuinde kanten van de fusee omgebogen worden door er met een hamer op te tikken.

Onderste dop geborgd.

Pfff, een hele klus. De draagarmen zijn nu gereed om bevestigd te worden aan de vooras. Ze hangen hier nog even uit te rusten van een intensieve behandeling...

Even uitrusten...

Probeer deze handelingen allemaal maar eens uit te voeren zonder die delicate laklaag te beschadigen. Da's ook niet helemaal gelukt, dus wat herstelwerk is hier en daar wel nodig. Maar dat doe ik pas als de vooras volledig op zijn plek zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten