woensdag 31 januari 2018

Vooras - Montage op chassis

Een mijlpaal: het eerste grote onderdeel wordt gemonteerd op het chassis. De vooras! Met vier bouten wordt de as gemonteerd. Deze hebben een sterkteklasse 10.9 en kunnen dan ook niet vervangen worden door een "normale" 8.8 bout. Ze worden vastgezet met een aanhaalmoment van 50 Nm. Da's voor een M10-bout met sterkteklasse 10.9 eigenlijk niet zo veel. Volgens de DIN-norm mogen ze op 70 Nm aangehaald worden. Onder de voorwaarde dat ze droog en schoon gemonteerd worden. Als de bouten ingesmeerd worden met anti seizing vet, bijvoorbeeld kopervet (Copaslip), dan wordt het aangegeven aanhaalmoment tot 20% verlaagd om aan dezelfde treksterkte te komen. De bouten worden geborgd met een borgplaat, dus lostrillen zal niet zo snel gebeuren.

Alvorens de vooras te monteren heb ik met een tap het inwendige draad opgeschoond. Hier zat nog aardig wat viezigheid en RX5/10 in.

Het schroefdraad weer netjes strak.

De bouten van de vooras zijn iets korter dan die van de achteras. Bij de achteras zit namelijk nog een opvulstuk van ongeveer 1 cm dikte tussen as en chassis.

De rechter bouten zijn de juiste voor de vooras.

De vooras ligt los op zijn plek.

Ik heb de bouten lekker in de Copaslip gezet vóór montage. De momentsleutel op iets meer dan 40 Nm.

De bouten moeten nog geborgd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten