donderdag 4 januari 2018

Vooras - Wiellagers

Nog bijna vergeten iets te vertellen over de wiellagers. Die zitten inmiddels ook al gemonteerd in de fusees. De oplettende kijker had dat natuurlijk in het vorige verhaal al gezien. Op zichzelf is het plaatsen van nieuwe lagers niet zo moeilijk. Zeker niet als de oude al verwijderd zijn, want dat is meestal het meeste werk.

De onderdelen voor de komende klussen.

De nieuwe lagers zijn al voorzien van vet en kunnen het beste in de fusee geperst worden. Maar zonder pers kunnen ze ook in de fusee getikt worden. Met een zachtmetalen hamer of een plaatje aluminium tussen hamer en lager lukt dit prima. Voor het laatste stukje komt een oude lagerschaal goed van pas.


Het lager zit op zijn plek.

Het lager wordt opgesloten door een ringmoer. Als de oude nog te gebruiken is, ga ik hiervoor omdat ik geen goede ervaringen heb met nieuwe ringmoeren. Die laten zich soms maar heel moeilijk in positie draaien. Slechte pasvorm?

Nadat de ringmoer geplaatst is worden nog twee vetkeerringen geplaatst per fusee. Er zijn ringen van verschillende kwaliteit te koop. Ik heb veel vertrouwen in de ringen met twee lipjes:

Vetkeerringen met twee lipjes. Oók een lipje aan de gesloten kant.

Er zijn verschillende berichten gepost op internet over hoe deze ringen gepositioneerd moeten worden. Met de opening naar het lager gericht of juist niet. Haynes is hier duidelijk in. De dichte kant moet afgekeerd zijn van het lager (anders dan bij de draagarmlagers waarbij de dichte kant van de vetkeerringen juist naar de lagers toe gericht moet zijn). Tussen de vetkeerring en het lager moet nog wat ruimte zitten, tussen de 1,0 en 1,5 mm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten