zondag 18 augustus 2019

Pedalenset

Voordat de body op het chassis geplaatst wordt, loont het de moeite om alvast wat spulletjes te monteren aan het schutbord. Nu kun je de boutjes en moertjes nog aan twee kanten bereiken. De pedalenset is een van die 'spulletjes'.

De drie pedalen vóór modificatie.

Bij de Burton wordt de pedalenset met twee beugels aan de body bevestigd. Met in totaal acht boutjes wordt de hele set vastgezet. Met een aantal van de boutjes worden ook nog twee andere onderdelen (deels) bevestigd. Dit zijn de kacheldoorvoer en koppelingskabeldoorvoer. Later wordt ook nog de remleiding met een van de boutjes bevestigd.


Eerste onderdelen op het schutbord.

In bovenstaande foto dacht ik een goede methode bedacht te hebben om zonder lijm/kit (sikaflex) de rubber hoes voor de doorvoer van de stuurstang te monteren. Is achteraf geen goed idee gebleken, maar hierover in een volgend bericht over de stuurkolom meer...

De pedalenset wordt deels samengesteld voordat deze in de body gemonteerd wordt. De hoofdremcilinder wordt samen met de pedalen voorzien van de twee beugels.


De hoofdremcilinder en de pedalenset.

De beugels gemonteerd.

Het gat in het schutbord was net niet groot genoeg om de remcilinder doorheen te steken. Nu komt het aan op passen en aanpassen en passen enz... De body heeft bij het schutbord verschillende diktes en de voorgeboorde gaten zitten nét niet op de juiste plek. Door de set eerst gedeeltelijk en tijdelijk vast te zetten kan de oriëntatie nog wat aangepast worden en de overige montage-gaten wat verruimd worden. Bij mij zat de hoofdremcilinder strak tegen één kant van het gat en stak enigszins schuin door het schutbord. Geen porum dus. Na ongeveer vijf keer loshalen, gaten aanpassen, weer passen en her en der carrosserieringen plaatsen tussen beugels en body zit de set nu prima op zijn plek, zonder al te veel spanning in het polyester.


Bevestiging aan de bovenzijde.

Op de foto is ook al de gaskabel te zien, maar daar gaat wel een verhaal aan vooraf. Het gaspedaal past zonder modificatie niet in de Burton. Hiervoor is te weinig ruimte aan de bovenzijde van het pedaal. Het stangetje aan de bovenkant van het draaipunt moet hiervoor ingekort worden. Maar dat betekent dat de slag van het pedaal wel groter wordt... Ik wil het verschil met het originele pedaal tot een minimum beperken, dus wil het pedaal zo min mogelijk inkorten. Dat betekent dat de gaffel (zo noem ik dat vorkje maar even) waar de gaskabel inhaakt nét niet tegen de bovenkant van de body/beugel aan gaat komen.


Een perfect gaspedaal in stukken gezaagd...

Verder moet er rekening mee gehouden worden dat rechts van het gaspedaal de handrem komt te zitten. De ruimte voor het bovenste deel van het gaspedaal is erg beperkt. Het is zaak om het pedaal zoveel mogelijk naar links te monteren. Hiervoor heb ik een klein deel van het draaipunt afgezaagd, zodat het pedaal enkele slagen verder op het draadeind gedraaid kan worden.


Versmallen van het draaipunt.

En zo ontstaat het volgende probleem. De gaffel raakt nu de rand van de pedalenbeugel aan de voorkant. Bij een korter armpje zal de gaffel nét onder deze rand door bewegen.


De gaffel raakt de rand van de voorkant van de pedalenset.

Hier heb ik dan maar met de Dremel een hoekje uit geslepen:


Hoekje uitgeslepen.





Nu past de gaffel wél bij volledige uitslag van het pedaal:



De gaffel beweegt vrij.

Alleen, nu ben ik weer niet blij met de hoek die de gaskabel maakt. Ik wil deze wat horizontaler laten binnen komen. Logisch, de gaffel zit hoger dan wat BCC in de handleiding voorschrijft...


Zo wil ik de kabel binnen laten komen.

Dus maar 'even' een pasplaatje gemaakt van een stukje trespa.




  
Onder de motorkap 'wijst' de kabel nu wat minder omhoog.

   
Ook maar even de handremstrip gepast.

Het moertje past nog net. Het blanke metaal van de pedalenset is nog even behandeld met zinkprimer en zwarte lak. En zo blijf je lekker bezig met de Burton.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten