maandag 19 augustus 2019

Stuurstang - Het onderste deel

Hoewel ik nog niets gepost heb over het huwelijk van de koets en het chassis - daar moet ik nog wat definitieve keuzes maken - kan ik wel al wat vertellen over de eerste klus ná het huwelijk: de stuurstang.

De onderste helft van de stuurstang.

Eigenlijk is de stuurstang het eerste onderdeel waarbij de positionering van de body op het chassis belangrijk is... Het gat voor de doorvoer van de stuurstang is al door de leverancier voorzien en daar had ik al de rubber hoes in bevestigd. Echter nu blijkt dat de koets vrij ver naar voren staat (is slechts millimeterwerk) en dat de bout van de stuurstangklem tegen de kunststof ring (grijs in onderstaande foto) aan draait. Deze ring had ik bedacht om de rubber hoes zonder kit vast te kunnen klemmen in het gat van de body.

Onderste stuurstang wordt hier op het rondsel geschoven.

De bout komt ook wel héél dicht bij de body.


Omdat ik liever niet terugval op het bevestigen van de hoes met kit (sikaflex, zie handleiding) moet ik iets anders bedenken. Burton-bouwer Anton Folkeringa (Burton 968) had al eens iets bedacht met twee plaatjes Trespa. Ik zit meer te denken aan een oplossing die afgeleid is van het oorspronkelijke doel van de rubber hoes. Deze zit namelijk normaliter op de aandrijfas bij de homokineet. Op de plek waar de hoes om de homokineet zit, zit een randje - of eigenlijk een klein gootje. In de hoes zit een randje dat hier precies in valt. Lijkt me dat ik wel iets met mijn 3D-printer kan maken wat hier op lijkt en waarmee ik de hoes aan het polyester kan bevestigen. Zo gezegd...

De stuurdoorvoerflens, versie 1.0.

De printer actief. De flens wordt vervaardigd uit ABS. 

De flens en de rest...

De bedoeling is:
  1. dat de hoes goed strak om de flens past;
  2. dat de vier gaten voldoende houvast geven voor de bevestiging aan de body;
  3. dat het middelste gat groot genoeg is zodat de stuurstang niet aanloopt. 


Hoes op de flens.

De hoes past prima op de flens. Hij zit zo strak dat de kabelbinders misschien niet eens nodig zijn. In de auto heb ik de bevestigingsboutjes omgedraaid, zodat het bolkopje aan de buitenzijde zit. Aan de binnenkant komen borgmoertjes.


De flens bevestigd.

De hoes gemonteerd.

Zicht van de buitenkant. De 8.8-bout moet nog vervangen worden.

Voorlopige conclusie:
  1. de hoes zit stevig vast, ook bij draaien van het stuur geeft deze geen krimp;
  2. de flens zit goed vast aan het polyester;
  3. de stuurstang loopt nergens aan.
Dus, missie geslaagd: aan alle drie bovengenoemde eisen is voldaan. Het koppelingspedaal wil nog wel eens aanlopen tegen de stuurstang, maar da's bij mij gelukkig ook niet het geval.


Koppelingspedaal beweegt vrij.

Het onderste deel van de stuurkolom is nu gemonteerd. In het volgende bericht komt het bovenste deel aan de beurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten