zaterdag 10 augustus 2019

Body - Ophalen en voorbereiding

Het is alweer enkele maanden geleden dat de body opgehaald kon worden in Zutphen. In de opslag van Burton Car Company stonden zes kratten klaar voor nieuwe bouwprojecten.

Enkele bouwprojectjes in de dop.

Body 1313 (!!)

We konden voor een ochtend een 'bakwagen' lenen om het bodypakket op te halen. Nog bedankt Sylvian! Met extra lange lepels op de heftruck werd het pakket geladen.


Thuis de eerste voorbereidingen getroffen. Ik wil alle onbewerkte polyester beschermen. Zeker de onderkant van de body-delen zijn onderhevig aan de elementen. Onbewerkt polyester is gevoelig voor de opname van vocht en dat wil je niet in het laminaat hebben. Dus eerst maar een laag kunststofgrond en dan een mooie laklaag. Ik heb gekozen voor de grondlak van Avis (Multiprimer zwart) en de lak van Epifanes (Bootlak Kleur Nummer 19 zwart). De onbewerkte polyester is best grof en bevat nog wel wat uitstekende/scherpe delen. Dus eerst een grof schuurpapier erover. Hierbij komen best wat kleine glasvezeldeeltjes vrij; persoonlijke beschermingsmiddelen zijn aan te raden. Om de onderkant te behandelen heb ik de body op zijn kop in de garage gezet.

Lekker schuren...

...en nog meer schuren...

Onbewerkte binnenkant van het spatbord.

De eerste laag primer/grondlak lekker aanlengen met terpentine zodat het goed intrekt. Na twee lagen is de polyester niet meer zichtbaar. Tussendoor nog licht opschuren.

De neus/het front in de grondlak.



Na de grondlak komt de zwarte bootlak aan de beurt. Een één-componentlak met een prima beschermend vermogen en geschikt voor het aflakken van een polyester boot (zoals de naam al doet vermoeden). Ik heb niet gekozen voor een twee-componentenlak, omdat die wat minder makkelijk verwerkbaar is. Een twee-componentenlak wordt wel harder, dus het is een compromis. De Epifanes bootlak is erg pigmentvol, gemakkelijk te verwerken en superglad na droging, dus ik ben voorlopig blij met de keuze.

Primer en aflak worden beide zwart genoemd...
  
Binnenzijde spatbord na twee lagen aflak.

De afgewerkte kant van de bodydelen - de gelcoat - is al door de leverancier ontdaan van de loswax, maar hierdoor zijn best veel swirls ontstaan. Op een zwarte body natuurlijk erg zichtbaar. Als de auto af is wil ik de swirls nog wegpoetsen. Tegen die tijd maar eens in verdiepen welke spulletjes ik daar het beste voor kan gebruiken.

Detail van de gelcoat. Best wel wat swirls zichtbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten