zaterdag 20 augustus 2022

Voorruit

De meest gekozen voorruit voor een Burton is de zogenaamde hoge voorruit. Daar is een aantal goede redenen voor.


Hoge voorruit (www.burton2cvparts.com)



De alternatieven zijn o.a. de lage voorruit (is eigenlijk het mooist):


Lage voorruit (www.burton2cvparts.com)



Of nog spartaanser, de Brooklands-ruitjes. Daar heb je er dan wel twee van nodig:


Brooklands aeroscreen (www.burton2cvparts.com)



Een belangrijk voordeel van een hoge voorruit laat zich raden. Meer comfort. Bij de lage voorruit en zeker de Brooklands aeroscreens ga je zeker meer vliegen vangen. Er is echter een andere reden om voor een hoge te kiezen, en dat is het feit dat een dak (soft- of hardtop) alleen maar past bij een hoge voorruit.

Er is echter ook een nadeel: bij de hoge voorruit moet je van meneer RDW/APK ook een ruitenwisser, ruitensproeier én ontwaseming hebben. Die ruitensproeier is al geregeld, dat geldt echter nog niet voor de ruitenwisser en de ontwaseming.

Eigenlijk kun je die drie niet los van elkaar zien. Ik ga er echter drie losse berichten van maken, beginnend met de voorruit.


Netjes ingepakt.



Voorruit met toebehoren.



De voorruit wordt met vijf boutjes vastgezet op de body. Eentje precies in het midden en aan beide zijkanten twee stuks. De positionering van de voorruit komt erg nauw. In de handleiding wordt deze uitgemeten vanaf het midden van het gat van het rechter motorkapscharnier. Belangrijk, want je komt zo niet echt in het midden uit en dat is de bedoeling 😏. Ik heb nog even de voorruit 'droog' gepast en kwam nog enkele millimeters naar links uit. Ook kwam ik nog wat verder naar achteren uit. Weer een paar millimeters. Omdat je nu nog niet precies weet wat de consequenties van een afwijkende plaats van het middelste gat zijn, is het vrij spannend om dat gat 'definitief' te boren.

De ruit wordt - nu nog zonder rubber strip maar wél met de rubberen driehoeken aan de zijkanten - in het midden vastgezet met een M6-bout.


Passen, afteken, opnieuw passen enz...


Vervolgens worden de voorste gaten van de typische driehoekige zijkanten bepaald en in de body geboord. Ik heb best wat gedoseerde kracht gebruikt om die eerste zijgaten te bepalen, zodat de ruit zo goed mogelijk aansluit op de body. Iets wat sowieso niet 100% is, maar dat hoort klaarblijkelijk bij een kitcar. Na een M5-boutje in het gat gestoken te hebben worden de achterste gaten van de driehoek bepaald. De schuinte van de ruit is nu nog enigszins aan te passen, rekening houdend met de afstand tussen bovenkant ruit en de bodyrand achter de bank. Die afstand is dan weer belangrijk voor de passing van de soft- of hardtop. Pfff, veel zaken om rekening mee te houden.


Beide boutjes in 'de driehoek' bevestigd.


Nu de ruit even tijdelijk op zijn plek staat, zijn er drie zaken die 'definitief' afgetekend kunnen worden:
  • De plaats van het ruitenwissermechaniek en hiermee...
  • ...de gaten voor de ruitenwisserasjes.
  • De sleuven voor de ontwaseming.
Nu hoor ik de Burton-bouwers denken: de plaats van het ruitenwissenmechaniek ligt nu toch óók vast, want die zit toch (o.a.) vast aan dezelfde middelste bout als waarmee ook de voorruit vast zit? Ja klopt, maar dan loop je het risico dat de ruitenwisserdoorvoergaten (3 x woordwaarde) wel erg dicht of misschien wel tegen de onderste rand van de voorruit komen. Dat wil ik liever niet, dus ga ik het mechaniek een halve centimeter verder naar voren plaatsen. Het slobgat in de bevestigingsplaat van het ruitenwissermechaniek is hiervoor niet groot genoeg, dus daar wordt nog aan gesleuteld.

Nog steeds hoor ik de Burton-bouwers denken: de sleuven voor de ontwaseming zijn ook gerelateerd aan het middelste gat. Toch? Ja ook dat klopt, áls je gebruik maakt van het ontwasemingsplaatje van BCC. En dat doe ik niet omdat ik (1) de ontwaseming meer uit het midden van de voorruit wil hebben. En bovendien (2) komt er een vrij groot display in het midden van het dashboard waardoor het in het midden onder het dashboard wel eens dringen zou kunnen worden.

Twee onderwerpen voor twee aankomende berichten.

Maar niet voordat de ruit definitief vastgezet wordt. Nu wél met rubberen strip aan de onderkant.



Rubberen strip in de onderrand van de ruit.



Schuin afgesneden aan de zijkanten.


Het plaatsen van de ruit gaat nu een stuk moeilijker omdat de rubberen strip ingedrukt moet worden. De gaten aan de zijkant waren wat moeilijk te vinden. De ruit zit nu heel erg strak vast.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten